• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det som sitter i knoppen fastnar i kroppen. Lärares uppfattningar kring fysisk aktivitet och inlärning.

Sammanfattning
SAMMANFATTNING I denna studie undersöktes lärares uppfattningar kring fysisk aktivitets betydelse och eventuella påverkan på elevers utvecklings- och inlärningsförmåga genom samtalsintervjuer. Vi har sedan fördjupat oss i relevant litteratur och forskning och kopplat det till lärarnas uppfattningar och svar från intervjuerna. Därefter har resultatet sammanställts och i diskussionsdelen av uppsatsen, redogörs för egna tolkningar och åsikter utifrån den teoretiska bakgrunden och lärarnas uppfattningar. Resultatet från sammanställningen av lärarnas uppfattningar visar på några tydliga likheter och nyckelbegrepp. För det första upplever alla lärarna att fysisk aktivitet har betydelse eller någon form av effekt på elevers koncentrationsförmåga. För det andra menar lärarna att elevernas motoriska färdigheter tränas då fysisk aktivitet eller rörelse sker och att den motoriska förmågan är viktig för inlärningen. Sist men inte minst menar lärarna att för att kunna ta till sig kunskap måste man känna sig motiverad till det. Motivation kan uppnås genom en känsla av trygghet, samhörighet, och glädje. Det handlar om att se människan ur ett helhetsperspektiv, då hälsa samspelar med både kropp och själ. Fysisk aktivitet kan i sig fungera som motiverande, liksom avbrottet från det vanliga skolarbetet fysisk aktivitet kan innebära. Lärarna ställer sig frågande till om det är avbrottet i sig eller aktiviteten som utförs som är den bidragande faktorn till att eleverna kan slutför uppgifter, efter en aktiv paus. Med hjälp av det teoretiska materialet söktes svar på detta. Det visar sig att forskningen som bedrivs, inte heller den kan säkerställa svaret på lärarnas funderingar. Forskare menar att det helt enkelt finns för många faktorer som spelar roll.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33831
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33831_1.pdf (513.7Kb)
Datum
2013
Författare
Karlsson, Annelie
Melin, Hanna
Björnfot Bergström, Jennie
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV