Det som sitter i knoppen fastnar i kroppen. Lärares uppfattningar kring fysisk aktivitet och inlärning.
Sammanfattning
SAMMANFATTNING
I denna studie undersöktes lärares uppfattningar kring fysisk aktivitets betydelse och
eventuella påverkan på elevers utvecklings- och inlärningsförmåga genom samtalsintervjuer.
Vi har sedan fördjupat oss i relevant litteratur och forskning och kopplat det till lärarnas
uppfattningar och svar från intervjuerna. Därefter har resultatet sammanställts och i
diskussionsdelen av uppsatsen, redogörs för egna tolkningar och åsikter utifrån den teoretiska
bakgrunden och lärarnas uppfattningar. Resultatet från sammanställningen av lärarnas
uppfattningar visar på några tydliga likheter och nyckelbegrepp. För det första upplever alla
lärarna att fysisk aktivitet har betydelse eller någon form av effekt på elevers
koncentrationsförmåga. För det andra menar lärarna att elevernas motoriska färdigheter tränas
då fysisk aktivitet eller rörelse sker och att den motoriska förmågan är viktig för inlärningen.
Sist men inte minst menar lärarna att för att kunna ta till sig kunskap måste man känna sig
motiverad till det. Motivation kan uppnås genom en känsla av trygghet, samhörighet, och
glädje. Det handlar om att se människan ur ett helhetsperspektiv, då hälsa samspelar med både
kropp och själ. Fysisk aktivitet kan i sig fungera som motiverande, liksom avbrottet från det
vanliga skolarbetet fysisk aktivitet kan innebära. Lärarna ställer sig frågande till om det är
avbrottet i sig eller aktiviteten som utförs som är den bidragande faktorn till att eleverna kan
slutför uppgifter, efter en aktiv paus. Med hjälp av det teoretiska materialet söktes svar på
detta. Det visar sig att forskningen som bedrivs, inte heller den kan säkerställa svaret på
lärarnas funderingar. Forskare menar att det helt enkelt finns för många faktorer som spelar
roll.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Karlsson, Annelie
Melin, Hanna
Björnfot Bergström, Jennie
Språk
sv