”Om man inte kan göra en kullerbytta anser jag att man inte har så stor nytta av sin kropp” En studie om idrottslärares bedömning av elevers rörelsekvaliteter.
Abstract
Sammanfattning
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare i Idrott och hälsa ser på den nya ämnesplanen samt hur
de uppfattar de nya kunskapskraven i kursen Idrott och hälsa 1 i gymnasiet. Våra frågeställningar var följande;
Vilka kunskaper ska elever ha tillägnat sig efter avslutad kurs i Idrott och hälsa 1? Hur får lärare det som står i
kunskapskraven bedömningsbart i idrottsundervisningen? Hur ser lärare på elevers rörelsekvaliteter? Hur
uppfattar lärare i Idrott och hälsa 1 att ”elever kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en
bredd av aktiviteter, även av komplex karaktär”? Hur bedömer lärare elevers rörelsekvaliteter? För att få svar på
dessa frågeställningar användes en kvalitativ metod bestående av fem intervjuer i samtalsform av lärare i Idrott
och hälsa. Dessa lärare arbetar på en kommunal gymnasieskola i en kranskommun till Göteborg. Resultatet visar
att lärarna fann den nya ämnesplanen och kunskapskraven tydliga, men att det fortfarande finns stora
tolkningsmöjligheter. Det framkom även att de fått lite tid för att sätta sig in i den nya ämnesplanen och
kunskapskraven men att det inte har hindrat dem i deras bedömning under idrottsundervisningen. Studien visar
att kunskapskravens tolkningsbarhet gör det svårt att nå en likvärdig bedömning av elevers rörelsekvalitet och
därför påpekar lärarna att det är viktigt att ha utbildade lärare som i sin profession kan utforma sin undervisning
på ett adekvat och riktigt sätt.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Preiholt, Sara
Petersson, Isabell
Language
sv