• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Om man inte kan göra en kullerbytta anser jag att man inte har så stor nytta av sin kropp” En studie om idrottslärares bedömning av elevers rörelsekvaliteter.

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare i Idrott och hälsa ser på den nya ämnesplanen samt hur de uppfattar de nya kunskapskraven i kursen Idrott och hälsa 1 i gymnasiet. Våra frågeställningar var följande; Vilka kunskaper ska elever ha tillägnat sig efter avslutad kurs i Idrott och hälsa 1? Hur får lärare det som står i kunskapskraven bedömningsbart i idrottsundervisningen? Hur ser lärare på elevers rörelsekvaliteter? Hur uppfattar lärare i Idrott och hälsa 1 att ”elever kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter, även av komplex karaktär”? Hur bedömer lärare elevers rörelsekvaliteter? För att få svar på dessa frågeställningar användes en kvalitativ metod bestående av fem intervjuer i samtalsform av lärare i Idrott och hälsa. Dessa lärare arbetar på en kommunal gymnasieskola i en kranskommun till Göteborg. Resultatet visar att lärarna fann den nya ämnesplanen och kunskapskraven tydliga, men att det fortfarande finns stora tolkningsmöjligheter. Det framkom även att de fått lite tid för att sätta sig in i den nya ämnesplanen och kunskapskraven men att det inte har hindrat dem i deras bedömning under idrottsundervisningen. Studien visar att kunskapskravens tolkningsbarhet gör det svårt att nå en likvärdig bedömning av elevers rörelsekvalitet och därför påpekar lärarna att det är viktigt att ha utbildade lärare som i sin profession kan utforma sin undervisning på ett adekvat och riktigt sätt. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33833
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33833_1.pdf (711.2Kb)
Datum
2013
Författare
Preiholt, Sara
Petersson, Isabell
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV