Show simple item record

dc.contributor.authorAsklund, Annasv
dc.contributor.authorDawid, Eliassv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:39Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:39Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33834
dc.description.abstractSammanfattning: Slöjd har behandlats som ett ämne i flera nya kurs- och läroplaner men är trots detta i praktiken ett skolämne fortfarande uppdelat i två; textilslöjd respektive trä- och metallslöjd. Enligt Nationella utvärderingen av grundskolan 003. Ämnesrapport Slöjd Ämnesrapport 53. (005) ger något mer än hälften av Sveriges högstadieskolor eleverna möjlighet att välja vilken av dessa två slöjdarter de vill arbeta med. Nationellt sett gör eleverna könsstereotypa val, där den övervägande delen flickor väljer textilslöjd och pojkar väljer trä- och metallslöjd. På vilka grunder väljer eleverna vilken slöjdart de skall arbeta i? Vi har medelst fokusgruppsamtal och efterföljande bearbetning, delvis grundad på Grundad teori, på två högstadieskolor undersökt vilka grunder eleverna själva uppger. Vi har funnit att könsroller och genuskontrakt har en överväldigande inverkan på elevernas val av slöjdart. Vi anser att skolan bör beakta detta och framledes organisera ämnet och undervisningen så att färre elever gör traditionella och könsstereotypa val.sv
dc.language.isosvsv
dc.titlePå vilka grunder väljer elever slöjdart?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record