dc.contributor.author | Asklund, Anna | sv |
dc.contributor.author | Dawid, Elias | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:39Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:39Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33834 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Slöjd har behandlats som ett ämne i flera nya kurs- och läroplaner men är trots detta i praktiken ett skolämne
fortfarande uppdelat i två; textilslöjd respektive trä- och metallslöjd. Enligt Nationella utvärderingen av
grundskolan 003. Ämnesrapport Slöjd Ämnesrapport 53. (005) ger något mer än hälften av Sveriges
högstadieskolor eleverna möjlighet att välja vilken av dessa två slöjdarter de vill arbeta med. Nationellt sett gör
eleverna könsstereotypa val, där den övervägande delen flickor väljer textilslöjd och pojkar väljer trä- och
metallslöjd. På vilka grunder väljer eleverna vilken slöjdart de skall arbeta i? Vi har medelst fokusgruppsamtal
och efterföljande bearbetning, delvis grundad på Grundad teori, på två högstadieskolor undersökt vilka grunder
eleverna själva uppger. Vi har funnit att könsroller och genuskontrakt har en överväldigande inverkan på
elevernas val av slöjdart. Vi anser att skolan bör beakta detta och framledes organisera ämnet och
undervisningen så att färre elever gör traditionella och könsstereotypa val. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | På vilka grunder väljer elever slöjdart? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |