Show simple item record

dc.contributor.authorCarter, Gunillasv
dc.contributor.authorJohannesson, Jennysv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:39Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:39Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33836
dc.description.abstractSammanfattning Problem, syfte och frågeställningar Läraryrkets status talas det mycket om i media och på skolor runt om i landet för närvarande. Läraryrket har under många års tid varit under granskning från både stat och allmänhet. En annan typ av status talas det inte lika mycket om men likväl känns det som om den existerar. Vi upplever att det finns en skillnad mellan teoretiska och praktisk/estetiska ämnens status i skolan. Därför ville vi med detta arbete ta reda på följande: Finns det någon skillnad i status mellan praktisk/estetiska och teoretiska ämnen i grundskolan? Vilken status har de praktiska/estetiska ämnena i grundskolan enligt lärare och elever? Vilken status har slöjd respektive idrott och hälsa i grundskolan enligt lärare och elever? Finns det någon skillnad i status mellan ämnena slöjd samt idrott och hälsa enligt lärare och elever? Material och metod För att undersöka detta valde vi att intervjua ett antal lärare med olika ämnesinriktningar. Vi har gjort intervjuer med både teoretiska ämneslärare såväl som praktisk/estetiska. Eftersom författarnas huvudinriktningar är slöjd respektive idrott och hälsa föll valet av praktisk/estetiska lärare på just dessa ämnen. Gällande de teoretiska lärarna försökte vi få så stor spridning på kompetensen som möjligt. Syftet var att ta reda på om det verkligen förhöll sig så att det finns en statusskillnad mellan de olika ämnena. I anslutning till intervjuerna gjorde vi en enkätundersökning av elever i årskurs 6-9 på en skola i Västra Götaland. Syftet med enkäten var att ta reda på om eleverna upplevde att vissa ämnen är viktigare än andra för att på så sätt knyta detta till statusbegreppet. Analys och resultat Enligt lärarna existerar en form av osynlig statusskillnad gällande skolans ämnen där svenska, engelska och matematik står högst i status. Dessa ämnen anses ha varit, och är fortfarande kärnämnen. Det vill säga att utan betyg i dessa ämnen kan du inte söka till gymnasiet. Även eleverna styrker lärarnas åsikt att dessa tre ämnen är absolut viktigast. En viss statusskillnad mellan ämnena idrott och hälsa och slöjd kan även skönjas då det i enkätresultatet visar sig att eleverna tycker att idrott och hälsa är det roligaste skolämnet på schemat. Ämnet slöjd hamnar längre ner på skalan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIdrottsv
dc.subjectslöjdsv
dc.subjectstatussv
dc.subjectteoretiska ämnensv
dc.subjectpraktiskasv
dc.titleVad pysslar de med egentligen?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record