Show simple item record

dc.contributor.authorJansson Nilsson, Hannasv
dc.contributor.authorAlm, Carinasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:39Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:39Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33837
dc.description.abstractSammanfattning I vårt examensarbete har det övergripande syftet varit att undersöka om, hur och i vilken omfattning pedagoger integrerar bildämnet i övrig undervisning och vilka konsekvenser detta kan medföra för elevens lärande, enligt pedagogerna. Vi vill även undersöka om de har ändrat sitt arbetssätt efter införandet av Lgr 11. Vår studie belyser även pedagogernas inställning till bildämnet. Vi har utfört och använt oss av kvalitativa samtalsintervjuer, som utgör grunden för vår analys och diskussion. Våra informanter består av fyra grundskolelärare och en fritidspedagog, verksamma i årskurser mellan ett och fem. Resultatet av intervjuerna visar på att flertalet av pedagogerna använder sig av bild som ett medierande verktyg, ett sätt att förstärka och hjälpa till i inlärningsprocessen hos eleverna. Det framkom också i studien att samtliga pedagoger integrerar bild frekvent i sin undervisning och de betonar vikten av att eleverna behöver bli visuellt läskunniga, speciellt då vi lever i ett mediesamhälle. Gemensamt för alla pedagoger var även deras uppfattning om betydelsen av att vara utbildad i ämnet bild, både för att förstärka ämnets legitimitet men även för sin egen roll som kompetent pedagog. Resultatet påvisar även att samtliga pedagoger ställer sig positiva till ämnesintegrering och dess betydelse för helheten i lärandet. Sidaav 38sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectbildämnetsv
dc.subjectintegreringsv
dc.subjectmedieringsv
dc.subjectvisuell läskunnsv
dc.titleBild - en studie om bild och bildintegreringsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record