dc.description.abstract | Sammanfattning
I vårt examensarbete har det övergripande syftet varit att undersöka om, hur och i
vilken omfattning pedagoger integrerar bildämnet i övrig undervisning och vilka
konsekvenser detta kan medföra för elevens lärande, enligt pedagogerna. Vi vill
även undersöka om de har ändrat sitt arbetssätt efter införandet av Lgr 11. Vår
studie belyser även pedagogernas inställning till bildämnet. Vi har utfört och
använt oss av kvalitativa samtalsintervjuer, som utgör grunden för vår analys och
diskussion. Våra informanter består av fyra grundskolelärare och en
fritidspedagog, verksamma i årskurser mellan ett och fem. Resultatet av
intervjuerna visar på att flertalet av pedagogerna använder sig av bild som ett
medierande verktyg, ett sätt att förstärka och hjälpa till i inlärningsprocessen hos
eleverna. Det framkom också i studien att samtliga pedagoger integrerar bild
frekvent i sin undervisning och de betonar vikten av att eleverna behöver bli
visuellt läskunniga, speciellt då vi lever i ett mediesamhälle. Gemensamt för alla
pedagoger var även deras uppfattning om betydelsen av att vara utbildad i ämnet
bild, både för att förstärka ämnets legitimitet men även för sin egen roll som
kompetent pedagog. Resultatet påvisar även att samtliga pedagoger ställer sig
positiva till ämnesintegrering och dess betydelse för helheten i lärandet.
Sidaav 38 | sv |