Show simple item record

dc.contributor.authorBohlin, Roberthsv
dc.contributor.authorAndersson, Gertrudsv
dc.contributor.authorHübner, Lottensv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:39Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:39Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33838
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur pedagoger arbetar med bildskapande aktiviteter där syfte, mål och hur de planerar detta innehåll ingår i verksamheten. För att få en bredd på det praktiskt pedagogiska arbetet valde vi tre förskolor med olika inriktningar. Dessa inriktningar är Montessori, Reggio Emiliainspirerad samt Skapande verksamhetsinriktning. De frågeställningar som vi utgår från i denna uppsats är: Hur skiljer sig de planerade arbetsmetoderna åt i bildskapandet inom de olika pedagogiska verksamheterna? Samt hur planeras, dokumenteras och utvärderas de bildskapande aktiviteterna? För att undersöka våra frågeställningar har vi valt att göra intervjuer med verksamma pedagoger på de tre valda förskolor. Resultatet av vår undersökning visar på att oberoende vilken pedagogisk inriktning de tre valda förskolorna har så är synen på förskolans uppdrag bestående av likheter. Resultatet visar likheter och skillnader i de planerade arbetsmetoderna samt i hur pedagogerna planerar, dokumenterar och utvärderar verksamheten. Uppsatsens betydelse för läraryrket är i allra högsta grad aktuellt då Skolinspektionens kvalitetsgranskning från 011 lyfter fram vikten av pedagogisk planering, dokumentation och utvärdering för att öka kvaliteten i förskolan samt driva verksamheten framåt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBildskapandesv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectplaneringsv
dc.subjectdokumentationsv
dc.titleI förskolan skapar bild bildningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record