Fokus på gruppen - En respondentundersökning om lärares tankar kring nivågrupperad musikteoriundervisning.
dc.contributor.author | Fredin, Linus | sv |
dc.contributor.author | Orvang, Per | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:39Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:39Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33840 | |
dc.description.abstract | Denna uppsats syfte är att synliggöra för- och nackdelar med användning av nivågruppering i musikteoriundervisning. Materialet är samlat genom samtalsintervjuer med fem olika musikteorilärare på fem olika gymnasieskolor i Sverige samt från genomgång och analys av tidigare gjord forskning på området gruppindelning. Den tidigare forskningen pekar framför allt på att nivågruppering missgynnar svaga elever och inte gynnar starka elever i stor utsträckning. Genom intervjuerna gjorda för denna uppsats framkommer dock att skillnader finns mellan musikteori och de ämnen (mestadels matematik och språk) som tidigare behandlats i forskning. För att dra generella slutsatser om användning av nivågruppering som får didaktiska konsekvenser för musikteoriundervisning behöver därför djupare forskning göras. ! | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Nivågruppering | sv |
dc.subject | elevgruppering | sv |
dc.subject | nivåindelning | sv |
dc.subject | geh | sv |
dc.title | Fokus på gruppen - En respondentundersökning om lärares tankar kring nivågrupperad musikteoriundervisning. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |