Fokus på gruppen - En respondentundersökning om lärares tankar kring nivågrupperad musikteoriundervisning.
Abstract
Denna uppsats syfte är att synliggöra för- och nackdelar med användning av nivågruppering i
musikteoriundervisning. Materialet är samlat genom samtalsintervjuer med fem olika
musikteorilärare på fem olika gymnasieskolor i Sverige samt från genomgång och analys av
tidigare gjord forskning på området gruppindelning. Den tidigare forskningen pekar framför allt
på att nivågruppering missgynnar svaga elever och inte gynnar starka elever i stor utsträckning.
Genom intervjuerna gjorda för denna uppsats framkommer dock att skillnader finns mellan
musikteori och de ämnen (mestadels matematik och språk) som tidigare behandlats i forskning.
För att dra generella slutsatser om användning av nivågruppering som får didaktiska
konsekvenser för musikteoriundervisning behöver därför djupare forskning göras.
!
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Fredin, Linus
Orvang, Per
Keywords
Nivågruppering
elevgruppering
nivåindelning
geh
Language
sv