• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fokus på gruppen - En respondentundersökning om lärares tankar kring nivågrupperad musikteoriundervisning.

Abstract
Denna uppsats syfte är att synliggöra för- och nackdelar med användning av nivågruppering i musikteoriundervisning. Materialet är samlat genom samtalsintervjuer med fem olika musikteorilärare på fem olika gymnasieskolor i Sverige samt från genomgång och analys av tidigare gjord forskning på området gruppindelning. Den tidigare forskningen pekar framför allt på att nivågruppering missgynnar svaga elever och inte gynnar starka elever i stor utsträckning. Genom intervjuerna gjorda för denna uppsats framkommer dock att skillnader finns mellan musikteori och de ämnen (mestadels matematik och språk) som tidigare behandlats i forskning. För att dra generella slutsatser om användning av nivågruppering som får didaktiska konsekvenser för musikteoriundervisning behöver därför djupare forskning göras. !
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33840
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33840_1.pdf (369.6Kb)
Date
2013
Author
Fredin, Linus
Orvang, Per
Keywords
Nivågruppering
elevgruppering
nivåindelning
geh
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV