Källa: Internet - Samband mellan Internet i undervisning och val av examinationsformer
Abstract
Sammanfattning: Denna uppsats syfte är att undersöka om en blivande lärares val av progressiva (eget
arbete, prov med hjälpmedel) eller traditionella (prov utan hjälpmedel) examinationsformer kan förklaras av om
denne ser Internets informationssökningsaspekt som en viktig kunskapsförmedlare i skolan. Huvudfrågan är hur
den blivande lärarens syn på Internet som kunskapsförmedlare påverkar dennes val av progressiv eller
traditionell examinationsform. Undersökningen använder en kvantitativ metod i en webenkätundersökning bland
blivande lärare vid Göteborgs universitet som skriver examensarbete inom två olika program.
Enkätundersökningen bestod av åtta frågor och 50 respondenter svarade. Resultatet visar på att frågan kan
besvaras med ja, personer som ser Internet som kunskapsförmedlare hade till mycket stor del valt progressiva
examinationsformer hellre än traditionella. Vi undersökte också två andra faktorer, den blivande lärarens ålder,
och dennes ämnesbehörighet. Ålder visade sig ha mycket liten effekt på val av examinationsform, medan
ämnesbehörighet inte var möjlig att undersöka på grund av för litet antal svar. Vi menar att studien är relevant
för att den visar att en stor majoritet av blivande lärare använder Internet som kunskapsförmedlare, samtidigt
som de också väljer bort traditionella examinationsformer. Problemet med detta är att dessa examinationsformer
är sådana som låter eleven lita till sin minnesförmåga. I förlängningen menar vi att detta gör att en viss
kunskapsform, fakta, inte premieras i skolan, vilket går emot läroplanens instruktioner att ingen av de fyra
kunskapsformerna ska väljas bort till förmån för andra. Det verkar som att orsaken till detta skulle kunna vara
den polariserade inställningen både till datorer kontra böcker, såväl som den polariserade inställningen till
kunskap. Det är möjligt att denna polarisering härstammar huvudsakligen från politiken, snarare än från lärarna
själva, men tecken tyder på att blivande lärare blir del av polariseringen och väljer utifrån den. Flera
respondenter menar dock att det beror alltför mycket på hur olika faktorer spelar in och att olika situationer
kräver olika metoder. Generellt är vi av åsikten att variation bör eftersträvas både i undervisning och i
examination.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Engqvist, Björn
Rydstedt, Simon
Keywords
Internet
examinationsform
progressiv
traditione
Language
sv