Show simple item record

dc.contributor.authorEngqvist, Björnsv
dc.contributor.authorRydstedt, Simonsv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:39Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:39Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33841
dc.description.abstractSammanfattning: Denna uppsats syfte är att undersöka om en blivande lärares val av progressiva (eget arbete, prov med hjälpmedel) eller traditionella (prov utan hjälpmedel) examinationsformer kan förklaras av om denne ser Internets informationssökningsaspekt som en viktig kunskapsförmedlare i skolan. Huvudfrågan är hur den blivande lärarens syn på Internet som kunskapsförmedlare påverkar dennes val av progressiv eller traditionell examinationsform. Undersökningen använder en kvantitativ metod i en webenkätundersökning bland blivande lärare vid Göteborgs universitet som skriver examensarbete inom två olika program. Enkätundersökningen bestod av åtta frågor och 50 respondenter svarade. Resultatet visar på att frågan kan besvaras med ja, personer som ser Internet som kunskapsförmedlare hade till mycket stor del valt progressiva examinationsformer hellre än traditionella. Vi undersökte också två andra faktorer, den blivande lärarens ålder, och dennes ämnesbehörighet. Ålder visade sig ha mycket liten effekt på val av examinationsform, medan ämnesbehörighet inte var möjlig att undersöka på grund av för litet antal svar. Vi menar att studien är relevant för att den visar att en stor majoritet av blivande lärare använder Internet som kunskapsförmedlare, samtidigt som de också väljer bort traditionella examinationsformer. Problemet med detta är att dessa examinationsformer är sådana som låter eleven lita till sin minnesförmåga. I förlängningen menar vi att detta gör att en viss kunskapsform, fakta, inte premieras i skolan, vilket går emot läroplanens instruktioner att ingen av de fyra kunskapsformerna ska väljas bort till förmån för andra. Det verkar som att orsaken till detta skulle kunna vara den polariserade inställningen både till datorer kontra böcker, såväl som den polariserade inställningen till kunskap. Det är möjligt att denna polarisering härstammar huvudsakligen från politiken, snarare än från lärarna själva, men tecken tyder på att blivande lärare blir del av polariseringen och väljer utifrån den. Flera respondenter menar dock att det beror alltför mycket på hur olika faktorer spelar in och att olika situationer kräver olika metoder. Generellt är vi av åsikten att variation bör eftersträvas både i undervisning och i examination.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInternetsv
dc.subjectexaminationsformsv
dc.subjectprogressivsv
dc.subjecttraditionesv
dc.titleKälla: Internet - Samband mellan Internet i undervisning och val av examinationsformersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record