Show simple item record

dc.contributor.authorHallberg, Ida
dc.contributor.authorÖgren, Niklas
dc.date.accessioned2013-08-28T11:46:03Z
dc.date.available2013-08-28T11:46:03Z
dc.date.issued2013-08-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33848
dc.description.abstractDet råder en viss komplexitet i ämnet idrott och hälsa gällande betyg och bedömning. Lärare tycks ha olika synsätt på vilka mål och vilka kunskaper som är viktiga att använda för att grunda ett betyg. Vårt syfte är att utforska hur lärare i idrott och hälsa går tillväga i sin bedömning och betygssättning av elever, vilka metoder lärarna använder och hur de förhåller sig till Skolverkets riktlinjer. Metoden är en samtalsintervju med fyra lärare i idrott och hälsa, alla verksamma i grundskolans senare år. Respondenternas svar resulterade i att alla använder sig av dokumentation, såsom bedömningsmatriser och idrottsjournaler. Dokumentation förespråkas av flera olika forskare och Skolverket, som något nödvändigt för att skapa förutsättningar för en god bedömning och betygsättning. Tidsbrist är ett återkommande fenomen i flera avseenden gällande bristfällig bedömning och betygsättning. Slutsatserna i denna studie är att god planering genomsyrar ett bra resultat gällande en god bedömning och betygsättning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIdrottsvetenskap idrott och hälsasv
dc.relation.ispartofseriesVt 2013sv
dc.subjectBedömningsv
dc.subjectBedömningsformersv
dc.subjectBetygsv
dc.subjectIdrott och hälsasv
dc.titleLärares uppfattningar om svårigheter med rättvis bedömningsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record