Lärares uppfattningar om svårigheter med rättvis bedömning
Sammanfattning
Det råder en viss komplexitet i ämnet idrott och hälsa gällande betyg och bedömning. Lärare tycks ha olika synsätt på vilka mål och vilka kunskaper som är viktiga att använda för att grunda ett betyg. Vårt syfte är att utforska hur lärare i idrott och hälsa går tillväga i sin bedömning och betygssättning av elever, vilka metoder lärarna använder och hur de förhåller sig till Skolverkets riktlinjer. Metoden är en samtalsintervju med fyra lärare i idrott och hälsa, alla verksamma i grundskolans senare år. Respondenternas svar resulterade i att alla använder sig av dokumentation, såsom bedömningsmatriser och idrottsjournaler. Dokumentation förespråkas av flera olika forskare och Skolverket, som något nödvändigt för att skapa förutsättningar för en god bedömning och betygsättning. Tidsbrist är ett återkommande fenomen i flera avseenden gällande bristfällig bedömning och betygsättning. Slutsatserna i denna studie är att god planering genomsyrar ett bra resultat gällande en god bedömning och betygsättning.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2013-08-28Författare
Hallberg, Ida
Ögren, Niklas
Nyckelord
Bedömning
Bedömningsformer
Betyg
Idrott och hälsa
Serie/rapportnr.
Idrottsvetenskap idrott och hälsa
Vt 2013
Språk
swe