Visa enkel post

dc.contributor.authorLorentzson, Maria
dc.contributor.authorPersson, Ann-Sofi
dc.date.accessioned2013-09-05T09:36:28Z
dc.date.available2013-09-05T09:36:28Z
dc.date.issued2013-09-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33859
dc.description.abstractSyfte Syftet med vår studie är att undersöka sex specialpedagogers erfarenheter och upplevelser av pedagogiska läs- och skrivutredningar. Teori I studien har en fenomenologisk livsvärldsansats använts. Genom intervjuer har sex specialpedagogers livsvärldar blivit synliggjorda och tolkats utifrån ”sakerna själva”. Enligt fenomenologin är det i dialogen vi förstår varandra. Det är där vi kan dela varandras tankegångar och skapa något nytt (Berndtsson, 2001). Metod Studien baseras på en kvalitativ metod utifrån en fenomenologisk livsvärldsansats. För att få en inblick i sex specialpedagogers upplevelser och erfarenheter av pedagogiska läs- och skrivutredningar har delvis strukturerade intervjusamtal genomförts. Vår målsättning var att få till en dialog och få fram informantens upplevelser och erfarenheter i enlighet med en fenomenologisk metod (Kvale & Brinkmann, 2009). Intervjumaterialet har sedan analyserats med hjälp av meningskoncentration. I analysen har sex teman utlästs som blev utgångspunkt i resultatet. Resultat Studiens resultat visar att specialpedagogerna främst fokuserar på sex teman under intervjuerna; tidigare upplevelser och erfarenheter, uppdraget, läs- och skrivsvårigheter, pedagogisk läs- och skrivutredning, tester och kartläggningsmaterial och styrdokumenten. Specialpedagogerna har utifrån sin livsvärld valt sitt yrke med en önskan om att kunna förändra förutsättningarna för barn och ungdomar som av olika anledningar är i behov av särskilt stöd. Förväntningarna på specialpedagogerna är höga från både rektorer och pedagoger men det är inte alltid som dessa förväntningar överensstämmer med varandra. När kravet på utredningar ökar upplever specialpedagogerna att dokumentationen och det administrativa arbetet tar för mycket tid. Detta sker på bekostnad av utredningarnas kvalitet, då specialpedagogen tar till kvantitativa tester för att legitimera det de ser och skapa ett snabbt resultat. För att elevens skall få rätt stöd krävs en utredning av god kvalitet och då behöver specialpedagogerna kunna förlita sig på pedagogernas delaktighet i utredningsprocessen. Detta för att specialpedagogen istället ska kunna koncentrera sig på att se elevens situation ur ett helhetsperspektiv och kunna arbeta utifrån ett salutogent och hälsofrämjande förhållningssätt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT12-IPS-19 SPP600sv
dc.subjectpedagogiska läs- och skrivutredningarsv
dc.subjectläs- och skrivsvårighetersv
dc.subjectkartläggningsmaterialsv
dc.titleJag vill inte vara reparatör! Sex specialpedagogers upplevelser och erfarenheter av pedagogiska läs- och skrivutredningarsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post