Prognos för offentlig sektor: Molnigt, med chans för IT som en tjänst
En undersökning av den offentliga sektorns användande av IT som en tjänst, samt molnets inblandning
Abstract
Den offentliga sektorn i Sverige outsourcar i mycket hög utsträckning sin kärnverksamhet,
samtidigt som den envisas med att driva IT-verksamheten internt på ett traditionellt
vis. IT som en tjänst i allmänhet och molntjänster i synnerhet har de senaste
åren blivit otroligt populärt, och erbjuder verksamheter bättre kostnadseffektivitet och
en större förmåga att koncentrera sig på kärnverksamheten, varför det borde vara ett
högintressant alternativ till traditionell IT-drift för den offentliga sektorn. För att
skapa förståelse för varför IT som en tjänst inte riktigt tagit fart inom den offentliga
sektorn föranleddes en undersökning av dess IT/IS-användande, på vilket sätt den påverkas
av att nyttja IT som en tjänst, samt vilka möjligheter och utmaningar molnet
kan medföra.
Undersökningen genomfördes som en kvalitativ hermeneutisk studie, som inleddes
med litteraturstudie på området, följt av sex stycken djupintervjuer med fem respondenter
som samtliga innehar många års erfarenhet av området. Resultatet indikerade
att IT som en tjänst borde vara intressant för offentliga verksamheter som önskar
bättre kostnadskontroll och större fokus på sin kärnverksamhet. Vidare pekade resultatet
på att svensk lagstiftning samt hög nivå av komplexitet inom verksamheten kan
vara orsaker till den låga andelen IT som en tjänst.
Genom noggrann analys och inventering av den nuvarande situationen, samt god kunskap
om svensk lagstiftning och vilka implikationer bl.a. lagen om offentlig upphandling
medför, kan offentliga verksamheter undvika att IT som en tjänst blir dyrare och
mer komplicerat än nödvändigt, och erhålla nyttoeffekter som kostnadseffektivitet och
fokus på kärnverksamheten.
Framtida forskning kan förslagsvis undersöka möjligheterna till ett ramverk för integrationen
av molntjänster i offentliga verksamheters IT/IS-miljö, samt huruvida det
finns en gyllene gräns för när molntjänster blir dyrare än traditionell drift.
Degree
Master theses
Other description
The public sector in Sweden outsources its core business to a very large extent, while
insisting on running its IT operations internally in a traditional way. IT as a service in
general and cloud computing in particular has become incredibly popular in recent
years, offering cost efficiency and greater ability for the business to concentrate on its
core activities, which is why it should be a promising alternative to the traditional way
of running IT internally. To achieve an understanding of why IT as a service has yet
to take off in the public sector, a study of its use of IT/IS, what the effect of IT as a
service is, and the opportunities and challenges that cloud computing represents, is
necessary.
The study, which was conducted using a qualitative hermeneutic approach, was initiated
by a literature review, followed by six in-depth interviews with five respondents,
all of which hold many years of experience in the area. The outcome of the interviews
indicated that IT as a service should represent a promising and feasible way of reaching
higher levels of cost control, and a greater focus on core activities. Furthermore,
the results indicated that Swedish legislation along with a high level of businesscomplexity
might be reasons for the low amount of IT as a service in the public sector.
Through careful analysis and examination of the business’ current situation, as well as
comprehensive knowledge of Swedish legislation with regards to the implications of
Lagen om offentlig upphandling, the public sector can avoid IT as a service becoming
more expensive and more complicated than necessary, and achieve cost efficiency
along with a greater focus on its core activities through it.
Future research could examine the possibility of a framework for the integration of
cloud services within the public sector’s IT/IS environment, and whether there is a
specific size of a cloud implementation at which it’s more cost efficient to go with
traditional IT operations.
View/ Open
Date
2013-09-13Author
Libell, Henrik
Series/Report no.
ISSN: 1651-4769
2013:048
Language
swe