• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Master theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Master theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prognos för offentlig sektor: Molnigt, med chans för IT som en tjänst

En undersökning av den offentliga sektorns användande av IT som en tjänst, samt molnets inblandning

Abstract
Den offentliga sektorn i Sverige outsourcar i mycket hög utsträckning sin kärnverksamhet, samtidigt som den envisas med att driva IT-verksamheten internt på ett traditionellt vis. IT som en tjänst i allmänhet och molntjänster i synnerhet har de senaste åren blivit otroligt populärt, och erbjuder verksamheter bättre kostnadseffektivitet och en större förmåga att koncentrera sig på kärnverksamheten, varför det borde vara ett högintressant alternativ till traditionell IT-drift för den offentliga sektorn. För att skapa förståelse för varför IT som en tjänst inte riktigt tagit fart inom den offentliga sektorn föranleddes en undersökning av dess IT/IS-användande, på vilket sätt den påverkas av att nyttja IT som en tjänst, samt vilka möjligheter och utmaningar molnet kan medföra. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ hermeneutisk studie, som inleddes med litteraturstudie på området, följt av sex stycken djupintervjuer med fem respondenter som samtliga innehar många års erfarenhet av området. Resultatet indikerade att IT som en tjänst borde vara intressant för offentliga verksamheter som önskar bättre kostnadskontroll och större fokus på sin kärnverksamhet. Vidare pekade resultatet på att svensk lagstiftning samt hög nivå av komplexitet inom verksamheten kan vara orsaker till den låga andelen IT som en tjänst. Genom noggrann analys och inventering av den nuvarande situationen, samt god kunskap om svensk lagstiftning och vilka implikationer bl.a. lagen om offentlig upphandling medför, kan offentliga verksamheter undvika att IT som en tjänst blir dyrare och mer komplicerat än nödvändigt, och erhålla nyttoeffekter som kostnadseffektivitet och fokus på kärnverksamheten. Framtida forskning kan förslagsvis undersöka möjligheterna till ett ramverk för integrationen av molntjänster i offentliga verksamheters IT/IS-miljö, samt huruvida det finns en gyllene gräns för när molntjänster blir dyrare än traditionell drift.
Degree
Master theses
Other description
The public sector in Sweden outsources its core business to a very large extent, while insisting on running its IT operations internally in a traditional way. IT as a service in general and cloud computing in particular has become incredibly popular in recent years, offering cost efficiency and greater ability for the business to concentrate on its core activities, which is why it should be a promising alternative to the traditional way of running IT internally. To achieve an understanding of why IT as a service has yet to take off in the public sector, a study of its use of IT/IS, what the effect of IT as a service is, and the opportunities and challenges that cloud computing represents, is necessary. The study, which was conducted using a qualitative hermeneutic approach, was initiated by a literature review, followed by six in-depth interviews with five respondents, all of which hold many years of experience in the area. The outcome of the interviews indicated that IT as a service should represent a promising and feasible way of reaching higher levels of cost control, and a greater focus on core activities. Furthermore, the results indicated that Swedish legislation along with a high level of businesscomplexity might be reasons for the low amount of IT as a service in the public sector. Through careful analysis and examination of the business’ current situation, as well as comprehensive knowledge of Swedish legislation with regards to the implications of Lagen om offentlig upphandling, the public sector can avoid IT as a service becoming more expensive and more complicated than necessary, and achieve cost efficiency along with a greater focus on its core activities through it. Future research could examine the possibility of a framework for the integration of cloud services within the public sector’s IT/IS environment, and whether there is a specific size of a cloud implementation at which it’s more cost efficient to go with traditional IT operations.
URI
http://hdl.handle.net/2077/33895
Collections
  • Master theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_33895_1.pdf (850.5Kb)
Date
2013-09-13
Author
Libell, Henrik
Series/Report no.
ISSN: 1651-4769
2013:048
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV