• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompetenshanteringssystem i användning En beskrivande studie om hur ett kompetenshanteringssystem används i medarbetarsamtal inom en vård och omsorgsorganisation

Competence Management System in use A descriptive study of how a Competence Management System is used in apprasials within a healthcare organisation

Abstract
Informationsteknologi (IT) har på senare år fått en alltmer betydande roll inom arbetslivet. Organisationer har börjat intressera sig allt mer för hur teknologi kan användas för att hantera information om medarbetarnas kompetens och hur det kan bidra till utveckling av organisationen. Detta ställer krav på att organisationen har lämpliga verktyg som stöttar detta arbete. Trots att implementering av kompetenshanteringssystem är en högst aktuell fråga för många organisationer idag finns det få studier inom området. Denna studie vill bidra till ämnet genom att undersöka hur kompetenshanteringssystem används av medarbetare inom en organisation. Genom deltagande observationer studeras hur chef och medarbetare inom en vård och omsorgsorganisation i Sverige använder organisationens kompetenshanteringssystem för att hantera medarbetarnas kompetens under medarbetarsamtal. Medarbetarsamtal är ett forum för att prata om medarbetares kompetens och deras dagliga arbete och ansågs vara lämpligt forum för att studera kompetenshanteringssystem i användning. Genom att anta teoretiska perspektiv såsom det sociomateriella perspektivet och teorier om situerat lärande kan relationen mellan teknologi och arbetspraktik förstås. Dessa teorier kan förse oss med tolkande förklaringar av hur medarbetarna inom en organisation använder sig av teknologi i sitt arbete och hur teknologi och människor sammanfogas i praktiken. Resultatet visar att medarbetarsamtalet sker med utgångspunkt från kompetenshanteringssystemet. Chef och medarbetar har på den enhet som studerats gjort få förändringar av den materiella strukturen av kompetenshanteringssystemet, det vill säga de har inte anpassat strukturen som utgör systemet till att passa arbetspraktiken. Istället anpassar arbetspraktiken sig till systemets materiella struktur.
Degree
Student essay
Other description
In recent years, Information Technology (IT) has gained more importance in working life. More and more organisations has shown an interest about how technology can be used to manage the competence of the employees, and how IT can contribute to the development of the organisation. In order to achieve this, there is a need for suitable tools to support this process. Even though the implementation of competence management systems (CMS) is a highly up to date question for many organisations, there is a lack of scientific reserach concering this area. This study will contribute to the research area by examining how CMS is used by employees in daily working life. The manager and the employees in a healthcare organisation in Sweden were observed during appraisals in order to observe how they used the CMS to evaluate competence. The appraisals were considered a suitable place for studing CMS in use within an organisation. By using theoretical perspecitves such as the Sociomateriality and Situated Learning, the study can contribute to the knowledge of the entanglement between technology and working practice. These theories can provide us with interpretive explanations about how the employees of an organisation use the technology. The result of this study shows that the appraisals are conducted based on the competence management system.The manager and the employees of the studied organisation did few changes to the materialality of the CMS, which implies that they did not adjust the system to suit the work practice, rather they have adjusted the work practice to be in line with the materiality of the system.
URI
http://hdl.handle.net/2077/33954
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_33954_1.pdf (395.2Kb)
Date
2013-09-17
Author
Bengtsson, Maria
Keywords
organisation
kompetenshanteringssystem
sociomateriella
situerat lärande
arbetspraktik
Kompetensmodellen
Series/Report no.
1651-4769
2013:079
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV