Kompetenshanteringssystem i användning En beskrivande studie om hur ett kompetenshanteringssystem används i medarbetarsamtal inom en vård och omsorgsorganisation
Competence Management System in use A descriptive study of how a Competence Management System is used in apprasials within a healthcare organisation
Abstract
Informationsteknologi (IT) har på senare år fått en alltmer betydande roll inom
arbetslivet. Organisationer har börjat intressera sig allt mer för hur teknologi kan
användas för att hantera information om medarbetarnas kompetens och hur det kan
bidra till utveckling av organisationen. Detta ställer krav på att organisationen har
lämpliga verktyg som stöttar detta arbete. Trots att implementering av
kompetenshanteringssystem är en högst aktuell fråga för många organisationer idag
finns det få studier inom området. Denna studie vill bidra till ämnet genom att
undersöka hur kompetenshanteringssystem används av medarbetare inom en
organisation.
Genom deltagande observationer studeras hur chef och medarbetare inom en vård och
omsorgsorganisation i Sverige använder organisationens kompetenshanteringssystem
för att hantera medarbetarnas kompetens under medarbetarsamtal. Medarbetarsamtal
är ett forum för att prata om medarbetares kompetens och deras dagliga arbete och
ansågs vara lämpligt forum för att studera kompetenshanteringssystem i användning.
Genom att anta teoretiska perspektiv såsom det sociomateriella perspektivet och
teorier om situerat lärande kan relationen mellan teknologi och arbetspraktik förstås.
Dessa teorier kan förse oss med tolkande förklaringar av hur medarbetarna inom en
organisation använder sig av teknologi i sitt arbete och hur teknologi och människor
sammanfogas i praktiken. Resultatet visar att medarbetarsamtalet sker med
utgångspunkt från kompetenshanteringssystemet. Chef och medarbetar har på den
enhet som studerats gjort få förändringar av den materiella strukturen av
kompetenshanteringssystemet, det vill säga de har inte anpassat strukturen som utgör
systemet till att passa arbetspraktiken. Istället anpassar arbetspraktiken sig till
systemets materiella struktur.
Degree
Student essay
Other description
In recent years, Information Technology (IT) has gained more importance in working
life. More and more organisations has shown an interest about how technology can be
used to manage the competence of the employees, and how IT can contribute to the
development of the organisation. In order to achieve this, there is a need for suitable
tools to support this process. Even though the implementation of competence
management systems (CMS) is a highly up to date question for many organisations,
there is a lack of scientific reserach concering this area. This study will contribute to
the research area by examining how CMS is used by employees in daily working life.
The manager and the employees in a healthcare organisation in Sweden were observed
during appraisals in order to observe how they used the CMS to evaluate competence.
The appraisals were considered a suitable place for studing CMS in use within an
organisation.
By using theoretical perspecitves such as the Sociomateriality and Situated Learning,
the study can contribute to the knowledge of the entanglement between technology
and working practice. These theories can provide us with interpretive explanations
about how the employees of an organisation use the technology. The result of this
study shows that the appraisals are conducted based on the competence management
system.The manager and the employees of the studied organisation did few changes to
the materialality of the CMS, which implies that they did not adjust the system to suit
the work practice, rather they have adjusted the work practice to be in line with the materiality of the system.
View/ Open
Date
2013-09-17Author
Bengtsson, Maria
Keywords
organisation
kompetenshanteringssystem
sociomateriella
situerat lärande
arbetspraktik
Kompetensmodellen
Series/Report no.
1651-4769
2013:079
Language
swe