Affärspartner eller vän?
En studie av tillit som en kritisk faktor i ERP-projekt
Sammanfattning
Enterprise Resource Planning (ERP) system har genom historien setts som komplexa, problematiska och verksamhetskritiska. ERP-projekt kräver ofta nära samarbeten mellan många parter. I ett sådant projekt blir tillit till IT-konsultbolaget/leverantören en viktig faktor och kan vara avgörande för projektets utfall. Trots detta har relativt lite forskning problematiserat hur ERP-projekt påverkas av bristande tillit mellan leverantör och kund. Denna uppsats tar sitt avstamp i att undersöka hur relationen mellan kund och konsult
påverkar utfallet av en ERP-implementation. Vi ställde oss frågan;
“Hur kan tillit mellan kund och konsult påverka ett ERP-projekts utfall?”
Vi genomförde en kvalitativ intervjustudie där vi undersökte ett mindre IT-konsultbolags kundrelationer. Slutsatsen stödjer tidigare forskning; tillit mellan kund och konsult bör ses som en viktig faktor vid implementationsprojekt. Det vi däremot också kunde se i vår studie var att det finns en problematik i att anförskaffa sig tillit som IT-konsult. Tilliten riskerar att övergå till en mer personlig relation, där tilliten från kunden blir personanknuten och många gånger då problematisk för projektet. Konsulten riskerar att börja agera annorlunda och skapar orealistiska förväntningar hos konsulten. Detta resulterar inte sällan i ett projekt där man hamnar i en låst situation där det är svårt att vidareutveckla affärsrelationen.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Datum
2013-09-20Författare
Abenius, Adam
Börling, Sophie
Nyckelord
ERP
tillit
förtroende
CSF
affärsystem
affärsrelationer
Serie/rapportnr.
1651-4769
2013:026
Språk
swe