Det Sociala Intranätet
Dess effekter och hur de infriar beslutsfattares förväntningar
The Social Intranet
Its effects and how it meets executive’s expectations
Abstract
Sociala intranät är baserade på Enterprise 2.0-begreppet och skapar nya sätt för organisationer att kommunicera och arbeta. De medför möjligheter att arbeta med användargenererat innehåll, samarbeta över organisatoriska gränser samt låta användare lära känna varandra och dela kunskap.
Denna uppsats ämnar utforska vilka förväntningar som motiverar beslutshavares implementation av sociala intranät. Det är intresssant att veta vad som egentligen förväntas hända med en organisation som inför ett socialt intranät och framför allt vilka faktiska effekter som uppstår efter ett införande. Genom utförda intervjuer av både ledningsmedlemmar och intranätsanvändare på konsultföretaget Ninetech har vi kartlagt ledningens förväntningar samt användarupplevelser som belyser de faktiska effekterna.
Vi har kategoriserat ledningens förväntade effekter i två teman; förväntade effekter på företagskultur och förväntade effekter på informationsarbete. Det har av användarintervjuerna framgått att samtliga organisatoriska effekter inträffat i viss mån men det behöver passera ytterligare tid efter implementationen innan det går att bekräfta effekterna i högre grad.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Social intranets are based on the Enterprise 2.0 expression and create a new way for organizations to communicate and work. It brings possibilities to leverage user generated content and engage in cooperation across organizational borders where users can get to know each other and share knowledge.
This thesis aims to explore what expectations motivate decision makers in implementing social intranets. It is interesting to discover what is expected to happen in an organization that implements a social intranet and chiefly what the actual effects are. Through interviews of both management executives and intranet users at a consulting company called Ninetech, we have plotted out managers’ expectations and effects experienced by users.
We have categorized managements’ expected effects in two themes; expected effects on corporate culture and expected effects on informational work. From interviews with intranet users we interpreted all of managements’ expected effects to be fulfilled to certain extent but needs more time after the implementation has passed before further substantiation.
View/ Open
Date
2013-09-20Author
Bengtsson, Emil
Larsson, Johan
Keywords
Web 2.0
Enterprise 2.0
Socialt intranät
SharePoint 2013
Ninetech
Series/Report no.
1651-4769
2013:033
Language
swe