• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Data inom den sociala spelmarknaden

Data within the social gaming market

Sammanfattning
Fenomenet sociala spel är en IT tjänst som människor världen över använder dagligen. Denna tjänstens marknad är ung och genererar stora mängder data, vilket gör den naturligt intressant utifrån ett dataförvaltningsperspektiv. I denna uppsats beskrivs sociala spelmarknaden utifrån datahantering och aktörernas perspektiv. Detta görs med hjälp av litteraturundersökning, intervjuer av företag och analyser av denna information. Uppsatsen presenterar initialt viktiga och centrala termer och tekniker. Vidare presenteras med hjälp av intervjufrågor hur företag inom den sociala spelindustrin arbetar, vad leverantörerna av analystjänster erbjuder, med vilka tekniker spelföretag lagrar- samt analyserar data.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
The phenomenon of social gaming is essentially an IT-service that people worldwide uses on a daily basis. This particular market is also young and generates tremendous amounts of data, which, from a data managing perspective, makes it naturally interesting. Throughout this thesis the social gaming market is described from the data managing and different actors perspectives. This is done by using literature reviewing, interviews with companies and analysis based on that information. The thesis initially presents important and central terms as well as different techniques. Further the reader is presented with interviews, answering how social gaming companies work, what the suppliers of analysis services offer and what techniques social gaming companies use to store and analyze their data.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33982
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
Data inom den sociala spelmarknaden (2.058Mb)
Datum
2013-09-20
Författare
Örneblad, Fredrik
Nyckelord
sociala spel
IT tjänst
spelmarknaden
datahantering
spelindustrin
analystjänster
spelföretag
data
Serie/rapportnr.
1651-4769
2013:074
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV