Data inom den sociala spelmarknaden
Data within the social gaming market
Sammanfattning
Fenomenet sociala spel är en IT tjänst som människor världen över använder dagligen.
Denna tjänstens marknad är ung och genererar stora mängder data, vilket gör den
naturligt intressant utifrån ett dataförvaltningsperspektiv. I denna uppsats beskrivs
sociala spelmarknaden utifrån datahantering och aktörernas perspektiv. Detta görs med
hjälp av litteraturundersökning, intervjuer av företag och analyser av denna information.
Uppsatsen presenterar initialt viktiga och centrala termer och tekniker. Vidare
presenteras med hjälp av intervjufrågor hur företag inom den sociala spelindustrin
arbetar, vad leverantörerna av analystjänster erbjuder, med vilka tekniker spelföretag
lagrar- samt analyserar data.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
The phenomenon of social gaming is essentially an IT-service that people worldwide
uses on a daily basis. This particular market is also young and generates tremendous
amounts of data, which, from a data managing perspective, makes it naturally
interesting. Throughout this thesis the social gaming market is described from the data
managing and different actors perspectives. This is done by using literature reviewing,
interviews with companies and analysis based on that information. The thesis initially
presents important and central terms as well as different techniques. Further the reader
is presented with interviews, answering how social gaming companies work, what the
suppliers of analysis services offer and what techniques social gaming companies use to
store and analyze their data.
Datum
2013-09-20Författare
Örneblad, Fredrik
Nyckelord
sociala spel
IT tjänst
spelmarknaden
datahantering
spelindustrin
analystjänster
spelföretag
data
Serie/rapportnr.
1651-4769
2013:074
Språk
swe