• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Beteendepåverkande designaspekter inom social media

En diskurspsykologisk jämförelsestudie av Twitter och Facebook

Social media features’ influence on user behaviour

A comparison study of Twitter and Facebook with a discursive psychology approach

Sammanfattning
Uppsatsen tar avstamp i debatten rörande beteenden i social media. Tidigare forskning har främst fokuserat på användarens roll och ansvar medan synen på tekniken, som moraliskt neutral, har dominerat. Studien har sin grund i diskursanalys och ett diskurspsykologiskt perspektiv används för att jämföra texter på Twitter och Facebook som publicerats i samband med Bostonbombningarna. Syftet är att undersöka hur användare av plattformarna konstruerar världsbilder, grupper och identiteter samt vad för konsekvenser dessa konstruktioner har. En tolkning om varför Twitter-respektive Facebook-diskursen skiljer sig åt grundar sig i designaspekter som identifieras som beteendepåverkande. Resultatet indikerar större tendenser till polarisering och extremism på Facebook än Twitter. Detta kan ha sin grund i att Facebooks designaspekter har en starkare homogeniserande effekt på nätverket, tydligare ramar för vad som får diskuteras i det sociala rummet och mer bekräftelsefunktioner än Twitter.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
This paper has it’s starting point in the midst of the debate concerning behaviour in social media. Prior research has primarily been concerned with the role and responsibility of the user while technology has been viewed as morally neutral. The base of the study is discourse analysis and a discursive psychology perspective is used to compare texts on Twitter and Facebook that were published during the events of the Boston bombings. The aim is to examine how platform users construct reality, groups and identities and what consequences those constructions bring. An interpretation of why the discourse of Twitter and Facebook differ is grounded in aspects of design, which have been identified as having an influence on behaviour. The result indicates more tendencies of polarization and extremism on Facebook than Twitter. This may have it’s cause in the features of Facebook which have a stronger homogenizing effect on the network, clearer frames for what subjects are aloud to debate in the shared space and more functions for corroboration than Twitter.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33985
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
Beteendepåverkande designaspekter inom social media (1.741Mb)
Datum
2013-09-20
Författare
Mikaelsdotter, Miriam
Nyckelord
Social media
beteende
design
diskursanalys
diskurspsykologi
Serie/rapportnr.
1651-4769
2013:056
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV