Att bygga kundrelationer med hjälp av communities
En fallstudie av hur företag som utvecklar digitala produktrelaterade tjänster använder communities för skapandet av kundrelationer
Using communities as a way to build customer relationships
A case study of how companies that develop digital product-related services use communities for the creation of customer relationships
Abstract
Avanceringar i den digitala teknologin samt dess lättillgänglighet bidrar till att tidigare
företagscentrerad produktutveckling och värdeskapande förflyttas till nätverk eller communities. Detta
förändrar även sättet att skapa kundrelationer som det beskrivits inom CRM-forskningen. Syftet med
föreliggande fallstudie var att förstå hur företag som i likhet med vårt fallstudieobjekt Memoto som har
utvecklat en fysisk produkt vars mervärde ges genom digitala produktrelaterade tjänster ser på produktcentrerade
communities som ett sätt att skapa kundrelationer. Hur Memoto ser på drivkrafter för
deltagande i produkt-centrerade communities undersöktes också.
Vår undersökning tydde på att företag som är i uppstarten (vilket Memoto vid undersökningens
genomförande var) till en början vill ha mer kontroll över innovationsprocesserna och därmed även ha
en direktkontakt med slutkunderna. Detta eftersom man ser ett behov av att definiera grundläggande
utgångspunkter för det fortsatta innovationsarbetet. Enligt forskning kring företags användning av
communities för extern innovation är det viktigt att definiera utgångspunkter för att arbetet i
communityt ska ges en grundläggande struktur och inte resultera i kaos. Memoto såg värdet av ett
externt utvecklarcommunity för skapandet av ett varierande utbud av kvalitativa digitala
produktrelaterade tjänster, men de verkade inte riktigt se hur detta kan förändra skapandet av
kundrelationer. Vår förståelse av detta var att de inte hade funderat på hur involveringen av ett externt
utvecklarcommunity och deltagarnas motivation till att delta i communityt kan bidra till skapandet av
starkare relationer till slutkunderna.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
The advancements in digital technology and its availability contribute to the transfer of companycentric
product development and value creation to networks or communities. It also changes the basis
for creation of customer relationships as described in previous research on Customer relationship
management (CRM). The purpose of this case study was to gain an understanding of how companies
like our case study object Memoto who developed a physical product which gets added-value from
digital product-related services looks upon product-centered communities as a way of building
customer relationships. How Memoto looks upon incentives for participation in product-centered
communities was also examined.
Our research indicated that firms in the start-up phase (which Memoto was when this study was
conducted) initially want to have more control over the process of innovation and hence have direct
contact with end-customers. The reason for this is because they see a need to define the basis for
further innovation work. According to research on corporate use of online communities for external
innovation it is important to define the starting point for the work of a community to give it a basic
structure and prevent external innovation initiatives from ending up in chaos. Memoto saw the value of
an external development community for the creation of a diverse range of qualitative digital productrelated
services, but it was less obvious that they saw how this may change the creation of customer
relationships. Our understanding of this was that they had not thought about how the involvement of an
external development community and users incentives for community participation can help create
stronger relationships with end-customers.
Date
2013-09-20Author
Kirkdeveli, Nadire
Zaid, Sofia
Keywords
Memoto
kundrelationer
CRM
social-CRM
digital innovation
produkt-centrerade communities
drivkrafter
styrningsmekanismer
Series/Report no.
1651-4769
2013:019
Language
swe