Show simple item record

dc.contributor.authorKirkdeveli, Nadire
dc.contributor.authorZaid, Sofia
dc.date.accessioned2013-09-20T08:45:43Z
dc.date.available2013-09-20T08:45:43Z
dc.date.issued2013-09-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33986
dc.descriptionThe advancements in digital technology and its availability contribute to the transfer of companycentric product development and value creation to networks or communities. It also changes the basis for creation of customer relationships as described in previous research on Customer relationship management (CRM). The purpose of this case study was to gain an understanding of how companies like our case study object Memoto who developed a physical product which gets added-value from digital product-related services looks upon product-centered communities as a way of building customer relationships. How Memoto looks upon incentives for participation in product-centered communities was also examined. Our research indicated that firms in the start-up phase (which Memoto was when this study was conducted) initially want to have more control over the process of innovation and hence have direct contact with end-customers. The reason for this is because they see a need to define the basis for further innovation work. According to research on corporate use of online communities for external innovation it is important to define the starting point for the work of a community to give it a basic structure and prevent external innovation initiatives from ending up in chaos. Memoto saw the value of an external development community for the creation of a diverse range of qualitative digital productrelated services, but it was less obvious that they saw how this may change the creation of customer relationships. Our understanding of this was that they had not thought about how the involvement of an external development community and users incentives for community participation can help create stronger relationships with end-customers.sv
dc.description.abstractAvanceringar i den digitala teknologin samt dess lättillgänglighet bidrar till att tidigare företagscentrerad produktutveckling och värdeskapande förflyttas till nätverk eller communities. Detta förändrar även sättet att skapa kundrelationer som det beskrivits inom CRM-forskningen. Syftet med föreliggande fallstudie var att förstå hur företag som i likhet med vårt fallstudieobjekt Memoto som har utvecklat en fysisk produkt vars mervärde ges genom digitala produktrelaterade tjänster ser på produktcentrerade communities som ett sätt att skapa kundrelationer. Hur Memoto ser på drivkrafter för deltagande i produkt-centrerade communities undersöktes också. Vår undersökning tydde på att företag som är i uppstarten (vilket Memoto vid undersökningens genomförande var) till en början vill ha mer kontroll över innovationsprocesserna och därmed även ha en direktkontakt med slutkunderna. Detta eftersom man ser ett behov av att definiera grundläggande utgångspunkter för det fortsatta innovationsarbetet. Enligt forskning kring företags användning av communities för extern innovation är det viktigt att definiera utgångspunkter för att arbetet i communityt ska ges en grundläggande struktur och inte resultera i kaos. Memoto såg värdet av ett externt utvecklarcommunity för skapandet av ett varierande utbud av kvalitativa digitala produktrelaterade tjänster, men de verkade inte riktigt se hur detta kan förändra skapandet av kundrelationer. Vår förståelse av detta var att de inte hade funderat på hur involveringen av ett externt utvecklarcommunity och deltagarnas motivation till att delta i communityt kan bidra till skapandet av starkare relationer till slutkunderna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1651-4769sv
dc.relation.ispartofseries2013:019sv
dc.subjectMemotosv
dc.subjectkundrelationersv
dc.subjectCRMsv
dc.subjectsocial-CRMsv
dc.subjectdigital innovationsv
dc.subjectprodukt-centrerade communitiessv
dc.subjectdrivkraftersv
dc.subjectstyrningsmekanismersv
dc.titleAtt bygga kundrelationer med hjälp av communitiessv
dc.title.alternativeEn fallstudie av hur företag som utvecklar digitala produktrelaterade tjänster använder communities för skapandet av kundrelationersv
dc.title.alternativeUsing communities as a way to build customer relationshipssv
dc.title.alternativeA case study of how companies that develop digital product-related services use communities for the creation of customer relationshipssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record