Förslag till ett ramverk för att evaluera funktionalitet i eCommerce-plattformar
Ett nytt sätt för organisationer att evaluera funktionalitet
Suggesting a framework for evaluating eCommerce functionality
A new way for organizations to evaluate functionality
Abstract
I arbetet har vi tagit fram funktionaliteter som förknippas med eCommerce-plattformar och därefter definierat dem utifrån vår insamlade data. Tack vare våra intervjuer med eCommerce-utvecklare har vi kunnat definiera flera eCommerce-funktionaliteter med fokus på ett ägarperspektiv. Mycket av den tidigare forskningen tar ett användarperspektiv när funktionalitet hos eCommerce-plattformar ska bedömas och utvärderas. Vi har därför tagit ett ägarperspektiv i evalueringen av eCommerce-plattformar och framställt ett förslag till ett ramverk av viktiga funktionaliteter som förknippas med ägarens funktioner. Därefter härleds tolv identifierade funktionerna till den tidigare forskningen, genom befintlig teori om kundens köpupplevelse och funktionalitet, för att påvisa dess relevans i verkligheten. För att bättre kunna bevisa att de funktionerna vi tagit fram är bedömningsbara har vi skapat ett förslag till ett ramverk av kriterier med hjälp av QSOS för att bedöma funktioner. De kriterierna vi fick fram testades sedan iterativt mot två eCommerce-plattformar för att validera om det var fungerande kriterier och därmed bedömningsbara funktioner. Vi kan i vårt arbete konstatera att de funktionaliteterna vi kommit fram till passar in i befintlig kategorisering av funktionaliteter från tidigare forskning och är av vikt i de affärsprocesser som funktionaliteterna faktiskt representerar på en eCommerce-plattform.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
In this thesis we have developed a framework of features associated with eCommerce platforms and then defined them. Thanks to our interviews with eCommerce-developers, we have been able to define multiple eCommerce features with the focus on an owner’s perspective. Much of the previous research in the area, takes a user perspective when the functionality of eCommerce-platforms have been assessed and evaluated. We have therefore taken an owner’s perspective in the evaluation of eCommerce platforms and therefore produced a suggested framework with key features associated with the owner's functions. Subsequently derived the twelve identified features to the previous research by existing theory about the customer's shopping experience and functionality, to demonstrate its relevance in reality. But in order to better be able to prove that an assessment can be done of the features in the framework, we have created a framework of criteria by using QSOS to evaluate the features. The criterias we had created in the QSOS framework was then tested iteratively against two eCommerce platforms to validate if it was functioning criterias and thus possible to assess. We can in our work, conclude that the features in the framework we developed, fits into existing categorization of features from previous research and is of importance in the business processes that the features actually represents in a eCommerce platform.
Date
2013-09-20Author
Karlsson, Emil
Svensson, Johan
Keywords
eCommerce
funktionaliteter
ägarperspektiv
QSOS
kriterier
ramverk
Series/Report no.
1651-4769
2013:020
Language
swe