Från hemtjänst till eHemtjänst
Göteborgs stads förutsättningar för digitaliserad hemtjänst
From homecare to eHomecare
Prerequisites for digitalization of homecare in Gothenburg
Abstract
Antalet äldre fortsätter öka i Sverige vilket sätter press på äldrevården. En lösning föreslås vara
ökad användning av informations- och kommunikationsteknik (IKT) inom hemtjänst för att både
effektivisera vårdgivningen och möjliggöra att äldre i större utsträckning klarar sig på egen hand.
Än så länge har bara Västerås kommun tagit beslut om en lösning, som dom valt att kalla
eHemtjänst. Syftet med uppsatsen var att undersöka vilka specifika förutsättningar och krav
Göteborgs stad har på ett eventuellt införande av eHemtjänst. En fallstudie med grundad ansats
genomfördes där tankar och önskemål från projektledare, IT-strateger och beslutsfattare samlades in
genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet visade bland annat att förväntningar fanns på att
eHemtjänsten ska klara av att anpassas efter olika behov och teknik. Slutsatsen som drogs var att
Göteborg kommer att kräva en modell av eHemtjänst skild från den som diskuteras i Västerås, och
där en nyckel till en lyckad implementation kan vara att bygga en anpassningsbar
plattformsoberoende lösning. Studien fann även att hemtjänsten i Göteborg hade bristfälliga
tekniska och kompetensmässiga förutsättningar för implementation av eHemtjänst i dagsläget.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
The number of elderly continues to increase in Sweden which puts pressure on the elderly care. A
proposed solution is to increase the use of information and communication technologies (ICT) in
home care to both streamline care and enable older people to manage on their own to a greater
extent. So far Västerås is the only municipality that has made a decision on an ICT solution, which
they have chosen to call “eHemtjänst” (eHomecare). The purpose of this paper was to investigate
the specific prerequisites and requirements for Gothenburg city regarding the potential
implementation of eHemtjänst. A case study was conducted in which the thoughts and wishes of
project managers, IT strategists and decision-makers were collected through semi-structured
interviews. The results showed that the expectation was that eHemtjänst should be able to adapt to
different needs and technology. The conclusion drawn was that Gothenburg will require a different
model of eHemtjänst compared to the one discussed in Västerås. The key to a successful
implementation may be to build a custom cross-platform solution. The study also found that home
care in Gothenburg lacked sufficient technology and the competence needed for implementation of
eHemtjänst in their current state.
View/ Open
Date
2013-09-20Author
Kjernald, Gustav
Kockgård, Rickard
Keywords
eHemtjänst
IKT
äldre
Göteborg
välfärdsteknologi
Series/Report no.
1651-4769
2013:023
Language
swe