Show simple item record

dc.contributor.authorJutblad, Erik
dc.date.accessioned2013-09-25T11:27:02Z
dc.date.available2013-09-25T11:27:02Z
dc.date.issued2013-09-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34062
dc.description.abstractFörbudet mot åldersdiskriminering inom arbetslivet instiftades i Sverige 2009 som en följd av EU-lagstiftning inom samma område. Diskrimineringsgrunden ålder uppvisar, som uppsatsen illustrerar, flera särdrag i jämförelse med andra diskrimineringsgrunder. Omfattande undantag från åldersdiskrimineringsförbudet har ansetts motiverade till följd av åldersdiskrimineringsförbudets benägenhet att komma i konflikt med etablerade samhällsstrukturer och EU-domstolen har härvid medgivit medlemsstaterna ett stort skönsmässigt utrymme i fråga om berättigade syften för att tillämpa undantagen. Detta har sannolikt sin grund i att flera frågor berör det socialpolitiska området där EU och medlemsstaterna har delad kompetens. Särskilt tillåtande till förmån för medlemsstaterna har EU-domstolen varit i rättsfall där kopplingar finns till nationella pensionssystem. Uppsatsen visar dock att betydande oklarheter kvarstår kring undantagens tillämplighet, särskilt gällande rekryteringssituationer, och det är exempelvis även oklart i vilken mån ekonomiska hänsyn kan läggas till grund för nämnda berättigade syften. Vägledning och klargöranden från domstol behövs därför i detta avseende. I framställningen fastslås vidare att åldersdiskrimineringsskyddet utöver frågan om undantagstillämplighet kompliceras av vissa särskilda faktorer. Mångfalden av EU-rättskällor till stöd för detta skydd och förhållandet dessa emellan utgör en sådan faktor där förbudet mot åldersdiskrimineringsförbudet som allmän rättsprincip inom EU utgör en särskilt omdebatterad rättskälla. Även förhållandet mellan EU-rätt och svensk diskrimineringslagstiftning samt specifika särdrag hos diskrimineringsgrunden ålder bidrar till den nämnda komplexiteten. I uppsatsen föreslås inga egentliga lagändringar av åldersdiskrimineringsförbudet som sådant. Däremot föreslås att diskrimineringsgrunden ålder bör omfattas av aktiva åtgärder enligt 3 kap. 1 § DL. Samtliga åtgärdsbestämmelser bör dock inte beröras av grunden ålder utan främst bestämmelserna kring arbetsförhållanden och till viss del lönefrågor. Detta förslag bör kompletteras med en i lag definierad systematik för åtgärdsarbetets utförande.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2013:119sv
dc.subjectArbetsrättsv
dc.titleArbetsliv för alla åldrar? -- Om åldersdiskriminering i arbetslivetsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Laweng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Juridiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record