”Göra saker som är meningsfulla” En kvantitativ studie om känsla av sammanhang och niondeklassares svenskundervisning
Abstract
Larmrapporterna om tillståndet i den svenska skolan avlöser varandra.
Skolresultaten fortsätter att sjunka menar Skolverket och den psykiska
ohälsan bland barn och unga ökar flaggar Socialstyrelsen, FHI och BRIS
om. Ahrén beskriver i en sammanställande rapport på uppdrag av
Statens offentliga utredningar (SOU 2010:80) att förskolans och skolans
psykosociala miljö påverkar såväl kunskapsutvecklingen som den
psykiska hälsan hos barn och unga (2010).
I och med mina fördjupningskunskaper inom idrott- och
hälsopedagogik, en socialpsykologiska syn på eleven och ett
sociokulturellt perspektiv på lärande, så föll sig mitt övergripande syfte
till denna uppsats naturligt till att försöka se in i elevens värld. Lägger
jag där till de tvärvetenskapliga kunskaper som min utbildning till lärare
i svenska som andraspråk givit mig, så inser jag också språkets essens i
elevens världsbildning.
Antonovsky lyckades på 1960-talet genom sin teori om känsla av
sammanhang (KASAM), ta fram en metod för att se in i människans
värld och hennes förmåga att hantera livet i stort. Genom att vända på
den medicinska forskarsamhällets vanliga patogena utgångspunkt,
kunde Antonovsky med en sociologisk salutogen utgångspunkt
presentera en nu mer vedertagen teori inom detta komplexa
beteendevetenskapliga forskningsområde (2005). Ifrån Antonovskys
axlar prövar jag klättra vidare för att försöka nå längre in i elevens värld
i skolan.
Mitt syfte blir följaktligen att studera ifall det med hjälp av KASAMteorin
går att kartlägga elevers studiesituation kring sina studier i
svenska språket. Genom en kvantitativ studie som bygger på
Antonovskys genomarbetade metodik gällande frågeformulär, har jag
undersökt tre olika elevgrupper av totalt 82 niondeklassare på två skolor.
Jag anser mig lyckats med att få fram intressant och mätbar data,
vilket är glädjande. Mindre glädjande är dock de enligt mig allmänt låga
totala KASAM-resultaten jag fick fram. Att eleverna i synnerhet
uppvisade så svag känsla av meningsfullhet kring sin
svenskundervisning, upplever jag som oroande inte minst eftersom
Antonovsky menar att meningsfullhetskomponenten är viktigast inom
KASM-teorin. Men glädjande igen blir den framtidstro som skapas
inom mig när jag faktiskt tycks funnit ett sätt att se in i elevens värld,
vilket kan ligga till grund för ett mer självreflekterade pedagogiskt
arbete.
Degree
Student essay
Other description
Interdisciplinär uppsats, 15 hp
Svenska som andraspråk, fördjupningskurs/SIS133
VT13
Handledare: Lena Rogström
View/ Open
Date
2013-10-02Author
Wadlert, Daniel
Keywords
Elevens värld
KASAM
svenskundervisning
utveckling
Language
swe