Show simple item record

dc.contributor.authorBjenning, Marianne
dc.date.accessioned2013-10-17T11:18:12Z
dc.date.available2013-10-17T11:18:12Z
dc.date.issued2013-10-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34202
dc.description.abstractSyfte: Syftet med undersökningen är att belysa några pedagogers arbete kring elever i behov av stöd i matematik genom att de deltagande pedagogerna reflekterar över den egna praktiken samt ser nya möjligheter med hjälp av teori om och erfarenhetsutbyte kring arbetssätt och metoder. Följande frågeställningar har fokuserats i studien. 1) Vilket tillvägagångssätt tillämpar pedagogerna för att utveckla det matematiska lärandet för elever i behov av extra stöd? 2) Vilka arbetsätt och arbetsformer ses som framgångsrika i arbetet med elevers svårigheter i matematik? 3) Hur ser pedagogerna på ny input och kompetensutveckling som framgångsfaktorer för att nå bättre resultat med eleverna? Teori: Som teoretisk bakgrund har det sociokulturellt perspektiv används där grundtanken för lärandet är att detta sker i kommunikativa möten mellan individer i ett socialt sammanhang. Det kan likväl handla om elevers möten med lärare som möten mellan elever eller mellan lärare. Det handlar om att uttrycka sina tankar inför någon annan. I det sociala samspelet utvecklas begrepp och nya tankestrukturer skapas. Metod: Den valda metoden för studien är aktionsforskningen vars huvudsyfte är att synliggöra den egna praktiken och utifrån det synliggjorda vidareutveckla den. I rollen som forskare bidrar jag med teori då det gäller matematikdidaktik, specialpedagogik samt elevers och lärares lärande. För att få en så överskådlig bild som möjligt över det studerade har triangulering valts, dvs. kombination av flera metoder, observation, grupphandledning och dokumentation. På så sätt kan betraktelsen ske ur olika perspektiv och förhoppningsvis medföra en bättre förståelse av det som undersöks. Verktygen medför också en möjlighet att skapa distans till det välkända i den egna praktiken. Resultat: I denna studies aktionsforskning har pedagogerna fått möjlighet att med hjälp av observation, dokumentation, skuggning, handledning enskilt och i grupp, reflektera över den egna praktiken. De har fått nya tankar då det gäller undervisning och lärmiljö, genom reflektioner och konkreta tips som andra delat med sig av utifrån sina erfarenheter, men också genom den forskning de har fått ta del av. Framförallt har de kunnat se flera framgångsrika arbetssätt i arbetet med elever i behov av särskilt stöd inom matematik. Exempel på sådana är: laborativ undervisning med konkret material, matematiska diskussioner i små grupper, anpassad undervisning och anpassat material för att tillgodose den enskilde elevens behov.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT12-IPS-09 SLP600sv
dc.subjectaktionsforskningsv
dc.subjectlärmiljösv
dc.subjectreflektionsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.titleLärare och elever i aktion. Matematikutveckling för elever i behov av särskilt stödsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record