Konsekvenser av HR-ansvarets förskjutning – En studie om samarbetet mellan HR-funktionen, linjechefer och projektledare vid personalarbetets utförande i den projektbaserade organisationen
Abstract
I projektbaserade organisationer ställs HR-arbetet inför särskilda utmaningar i och med att
medarbetaransvaret vanligtvis delas mellan HR-funktionen, linjechefer och projektledare.
HR-funktionen har generellt sett utvecklats mot att bli allt mer strategiskt inriktad i flertalet
organisationer och det operativa personalarbetet har istället förts över till linjecheferna. I
många projektintensiva organisationer har det vidare skett en informell förskjutning av
personalansvar från linjechefer till projektledare. Förskjutningen av HR-ansvar i
projektorienterade företag har ett begränsat utrymme inom forskningen och därför är syftet
med studien att bidra till forskningsområdet genom att undersöka hur samarbetet mellan HR-
funktionen, linjechefer och projektledare påverkas av decentraliseringen av HR-ansvar. Syftet är
även att undersöka hur samarbetets struktur påverkar det slutliga personalarbetet i projektgruppen
och utifrån det bidra med generella rekommendationer för en lyckad ansvarsförskjutning av
HR-arbetet.
Studien är genomförd med en kvalitativ ansats och bygger på sex semistrukturerade intervjuer med
personer från HR-funktionen, linjechefer och projektledare på Volvo Group Trucks Technology. För
att öka förståelsen för olika möjligheter och utmaningar i samarbetet mellan HR-funktionen,
linjechefer och projektledare presenteras teorier och tidigare forskning som bland annat beskriver
de tre aktörernas enskilda arbetsroller och perspektiv.
Studien visar att linjecheferna utför det mesta av HR-arbetet och att det inte har skett någon
ytterligare förskjutning av HR-ansvar till projektledarna. På grund av linjechefernas
generalistroll och obegränsade arbetsområden finns det en risk att HR-arbetet nedprioriteras till
följd av tidsbrist och konkurrens med andra arbetsuppgifter hos linjecheferna. Ett annat resultat
av studien är att HR-funktionen har förskjutit HR-ansvar utan att följa upp hur decentraliseringen
fungerar i praktiken, vilket delvis har skapat ett förväntningsgap om hur personalansvaret är
fördelat mellan de tre aktörerna. För en lyckad ansvarsförskjutning av HR-arbetet bör HR-funktionen
anpassas tydligare till den projektbaserade strukturen och ansvara för att initiera och följa upp
en ytterligare ansvarsförskjutning av HR-arbete från linjechefer till projektledare. HR-funktionen
bör medvetandegöra linjecheferna hur de kan involvera projektledarna i personalarbetet och på så
sätt uppmuntra ett samarbete mellan de två aktörerna. HR-funktionen bör även säkerställa att både
linjechefer och projektledare har tillräckliga förutsättningar för att kunna utföra det förskjutna HR-ansvaret.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-10-17Author
Bontell, Elin
Keywords
Samarbete
HR-funktionen
Linjechefer
Projektledare
HR-ansvar
Language
swe