• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Svensk delnormering av Lundamaterialet för åldrarna 3:0–5:11 år och undersökning av materialets effektivitet

Standardisation of the Lund Test of Phonology and Grammar for Swedish children aged 3:0-5:11 years and examination of test effectiveness

Abstract
Huvudsyftet med föreliggande studie var att utföra en svensk delnormering av Lundamaterialet omarbetad version för åldrarna 3:0- 4:5 år. Bisyftet var att undersöka materialets effektivitet; i vilken utsträckning det eliciterar svar som ger tillräckligt med information för att bestämma om barnet tillägnat sig en viss språklig struktur. Lundamaterialet normerades på 195 barn med typisk språkutveckling. Deltagarna rekryterades från förskolor i kommunerna Göteborg, Mölndal, Härryda och Skövde. I föreliggande studie redovisas normeringsdata för 79 barn vilka utgör de tre yngsta halvårsgrupperna. Resultaten visar att barnen har tillägnat sig mer än hälften av de fonologiska och grammatiska strukturerna i materialet och klarar fler strukturer med stigande ålder. Resultaten visar också att Lundamaterialet som helhet har hög effektivitet men att effektiviteten på enstaka uppgifter är betydligt lägre. Ett fåtal uppgifter eftersöker ord eller begrepp som var obekanta för många av barnen.
Degree
Student essay
Other description
The purpose of this study was to collect Swedish normative data for Lundamaterialet for children aged 3:0-4:5 years. Another aim was to examine the effectiveness of the test; if it elicits adequate responses for deciding if a child has acquired a specific language structure or not. Normative data was collected for 195 children with typical language development. Participants were recruited from pre-schools in the municipalities of Göteborg, Mölndal, Härryda and Skövde. This study presents normative data for 79 children constituting the three youngest halfyear groups. Results show that the children had acquired more than half of the investigated phonological and grammatical structures and that the older children had acquired more structures than the younger ones. Results also indicate that Lundamaterialet is well functioning but that the effectiveness of a few test items was considerably lower. Some items contain words or concepts that were unfamiliar to many of the children.
URI
http://hdl.handle.net/2077/34215
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (225.0Kb)
Date
2013-10-18
Author
Söderberg, Sara
Torstensson, Erik
Keywords
Lundamaterialet, normering, effektivitet, förskolebarn
The Lund Test of Phonology and Grammar, Lundamaterialet, normative data, test effectiveness, pre-school children
Series/Report no.
2013:253
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV