Svensk delnormering av Lundamaterialet för åldrarna 3:0–5:11 år och undersökning av materialets effektivitet
Standardisation of the Lund Test of Phonology and Grammar for Swedish children aged 3:0-5:11 years and examination of test effectiveness
Abstract
Huvudsyftet med föreliggande studie var att utföra en
svensk delnormering av Lundamaterialet omarbetad version för åldrarna 3:0-
4:5 år. Bisyftet var att undersöka materialets effektivitet; i vilken
utsträckning det eliciterar svar som ger tillräckligt med information för att
bestämma om barnet tillägnat sig en viss språklig struktur. Lundamaterialet
normerades på 195 barn med typisk språkutveckling. Deltagarna
rekryterades från förskolor i kommunerna Göteborg, Mölndal, Härryda och
Skövde. I föreliggande studie redovisas normeringsdata för 79 barn vilka
utgör de tre yngsta halvårsgrupperna. Resultaten visar att barnen har tillägnat
sig mer än hälften av de fonologiska och grammatiska strukturerna i
materialet och klarar fler strukturer med stigande ålder. Resultaten visar
också att Lundamaterialet som helhet har hög effektivitet men att
effektiviteten på enstaka uppgifter är betydligt lägre. Ett fåtal uppgifter
eftersöker ord eller begrepp som var obekanta för många av barnen.
Degree
Student essay
Other description
The purpose of this study was to collect Swedish normative data
for Lundamaterialet for children aged 3:0-4:5 years. Another aim was to
examine the effectiveness of the test; if it elicits adequate responses for
deciding if a child has acquired a specific language structure or not.
Normative data was collected for 195 children with typical language
development. Participants were recruited from pre-schools in the
municipalities of Göteborg, Mölndal, Härryda and Skövde. This study
presents normative data for 79 children constituting the three youngest halfyear
groups. Results show that the children had acquired more than half of
the investigated phonological and grammatical structures and that the older
children had acquired more structures than the younger ones. Results also
indicate that Lundamaterialet is well functioning but that the effectiveness of
a few test items was considerably lower. Some items contain words or
concepts that were unfamiliar to many of the children.
Collections
View/ Open
Date
2013-10-18Author
Söderberg, Sara
Torstensson, Erik
Keywords
Lundamaterialet, normering, effektivitet, förskolebarn
The Lund Test of Phonology and Grammar, Lundamaterialet, normative data, test effectiveness, pre-school children
Series/Report no.
2013:253
Language
swe