• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samtalsmatta som kommunikationsstödjande redskap för gruppsamtal i förskolan

Talking Mats as a communicative resource in group conversationswith preschool children

Sammanfattning
Studiens syfte var att undersöka hur samtal mellan förskolebarn i grupp påverkas då metoden samtalsmatta används. Tre analysområden undersöktes – samtalsutrymme, samtalsinnehåll och uppmärksammande av åsikter. Två pedagoger samt åtta förskolebarn, 4-5 år gamla, deltog i studien. Deltagarna var fördelade i två samtalsgrupper med vardera en pedagog och fyra barn. Respektive grupp videoinspelades under fyra gruppsamtal då de samtalade om två olika samtalsämnen med och utan samtalsmatta. Tid för varje barns utrymme i samtalen beräknades, barnens kommunikativa bidrag kodades efter innehåll och därefter analyserades i vilken utsträckning åsikterna uppmärksammades. Barnens samtalsutrymme skiljde sig inte signifikant mellan samtalsformerna. När samtalsmatta användes handlade samtalet i större utsträckning om åsikter. Samtalen utan samtalsmatta handlade mer om annat som var både inom och utanför samtalsämnet. Det mest utmärkande för samtalen med samtalsmatta var att barnens åsikter uppmärksammades i betydligt högre utsträckning av de andra barnen i samtalsgruppen.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The aim of the study was to examine the impact of the use of Talking Mats in group conversations with preschool children. Two preschool teachers and eight preschool children, aged 4-5, took part in one of two conversational groups with one teacher and four children in each group. The groups were video-taped during four group conversations on two topics, with and without the use of Talking Mats. The amount of time for each child in the conversation was calculated, the child’s communicative contributions were coded and thereafter the extent to which their views were noticed was analyzed. When Talking Mats was used the conversations mainly concerned opinions. Without Talking Mats the conversations concerned other things both within and outside of the topic. The most distinctive feature in the conversations with Talking Mats was that the children noticed each other’s opinions to a much higher degree.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/34217
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Student essay (314.1Kb)
Datum
2013-10-18
Författare
Beijbom, Christin
Wänerskog, Caroline
Nyckelord
samtalsmatta, gruppsamtal, förskola, barn, inkludering
Talking Mats, group conversation, preschool, children, inclusion
Serie/rapportnr.
2013:255
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV