Skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet
Writing ability in adults with intellectual or communicative disabilities at daily activity centres
Sammanfattning
Syftet var att undersöka skrivförmåga och vissa
underliggande funktioner till skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller
kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet genom
jämförelser med barn och vuxna utan funktionsnedsättning. 66 deltagare
ingick i gruppen vuxna med intellektuella eller kommunikativa
funktionsnedsättningar, 39 i barngruppen och 14 i den vuxna
referensgruppen. Följande tester/uppgifter utfördes: Test for Reception of
Grammar-2, grafomotorisk snabbhet, nonordsrepetition, Rapid Automatized
Naming samt Skrivning till bilder. Bildeliciterade skriftliga narrativor
undersöktes med avseende på längd, stavning, syntaktisk komplexitet,
interpunktion, innehåll och helhetsintryck. Resultaten visade att vuxna inom
daglig verksamhet presterade på en lägre nivå än den vuxna referensgruppen.
Däremot skiljde sig gruppens resultat oftast inte från barnens, förutom att de
gjorde en lägre andel fonologiskt acceptabla stavfel och fick lägre resultat på
Nonordsrepetition och Rapid Automatized Naming, vilket skulle kunna tyda
på begränsning i fonologisk bearbetningsförmåga. Fonologisk intervention
och hjälpmedel som stöttar skrivförmåga föreslås.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The aim was to examine writing ability and some of its underlying
functions in adults with intellectual or communicative disabilities at daily
activity centres by comparisons with children and adults without disabilities.
66 adults with intellectual or communicative disabilities, 39 children and 14
adults without disabilities were included. The following tests/tasks were
executed: Test for Reception of Grammar-2, graphomotor task, nonword
repetition, Rapid Automatized Naming and Writing elicited by pictures. The
picture elicited narratives were examined regarding length, spelling,
syntactic complexity, interpunctuation, content and general impression. The
results demonstrated that adults at daily activity centres performed lower
scores than adults without disabilities. The group generally didn’t differ from
the children, but they made a smaller proportion of phonologically
acceptable misspellings and achieved lower scores on nonword repetition
and Rapid Automatized Naming, which could indicate limitations in
phonological processing ability. Phonological intervention and tools to
support writing are suggested.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013-10-18Författare
Götvall, Elin
Landemark, Matilda
Nyckelord
skrivförmåga, intellektuell funktionsnedsättning, kommunikativ funktionsnedsättning, arbetsminne, daglig verksamhet
writing ability, intellectual disability, communicative disability, working memory, daily activity centres
Serie/rapportnr.
2013:264
Språk
swe