• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet

Writing ability in adults with intellectual or communicative disabilities at daily activity centres

Sammanfattning
Syftet var att undersöka skrivförmåga och vissa underliggande funktioner till skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet genom jämförelser med barn och vuxna utan funktionsnedsättning. 66 deltagare ingick i gruppen vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar, 39 i barngruppen och 14 i den vuxna referensgruppen. Följande tester/uppgifter utfördes: Test for Reception of Grammar-2, grafomotorisk snabbhet, nonordsrepetition, Rapid Automatized Naming samt Skrivning till bilder. Bildeliciterade skriftliga narrativor undersöktes med avseende på längd, stavning, syntaktisk komplexitet, interpunktion, innehåll och helhetsintryck. Resultaten visade att vuxna inom daglig verksamhet presterade på en lägre nivå än den vuxna referensgruppen. Däremot skiljde sig gruppens resultat oftast inte från barnens, förutom att de gjorde en lägre andel fonologiskt acceptabla stavfel och fick lägre resultat på Nonordsrepetition och Rapid Automatized Naming, vilket skulle kunna tyda på begränsning i fonologisk bearbetningsförmåga. Fonologisk intervention och hjälpmedel som stöttar skrivförmåga föreslås.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The aim was to examine writing ability and some of its underlying functions in adults with intellectual or communicative disabilities at daily activity centres by comparisons with children and adults without disabilities. 66 adults with intellectual or communicative disabilities, 39 children and 14 adults without disabilities were included. The following tests/tasks were executed: Test for Reception of Grammar-2, graphomotor task, nonword repetition, Rapid Automatized Naming and Writing elicited by pictures. The picture elicited narratives were examined regarding length, spelling, syntactic complexity, interpunctuation, content and general impression. The results demonstrated that adults at daily activity centres performed lower scores than adults without disabilities. The group generally didn’t differ from the children, but they made a smaller proportion of phonologically acceptable misspellings and achieved lower scores on nonword repetition and Rapid Automatized Naming, which could indicate limitations in phonological processing ability. Phonological intervention and tools to support writing are suggested.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/34225
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Student essay (105.6Kb)
Datum
2013-10-18
Författare
Götvall, Elin
Landemark, Matilda
Nyckelord
skrivförmåga, intellektuell funktionsnedsättning, kommunikativ funktionsnedsättning, arbetsminne, daglig verksamhet
writing ability, intellectual disability, communicative disability, working memory, daily activity centres
Serie/rapportnr.
2013:264
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV