Visa enkel post

dc.contributor.authorGötvall, Elin
dc.contributor.authorLandemark, Matilda
dc.date.accessioned2013-10-18T13:21:08Z
dc.date.available2013-10-18T13:21:08Z
dc.date.issued2013-10-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34225
dc.descriptionThe aim was to examine writing ability and some of its underlying functions in adults with intellectual or communicative disabilities at daily activity centres by comparisons with children and adults without disabilities. 66 adults with intellectual or communicative disabilities, 39 children and 14 adults without disabilities were included. The following tests/tasks were executed: Test for Reception of Grammar-2, graphomotor task, nonword repetition, Rapid Automatized Naming and Writing elicited by pictures. The picture elicited narratives were examined regarding length, spelling, syntactic complexity, interpunctuation, content and general impression. The results demonstrated that adults at daily activity centres performed lower scores than adults without disabilities. The group generally didn’t differ from the children, but they made a smaller proportion of phonologically acceptable misspellings and achieved lower scores on nonword repetition and Rapid Automatized Naming, which could indicate limitations in phonological processing ability. Phonological intervention and tools to support writing are suggested.sv
dc.description.abstractSyftet var att undersöka skrivförmåga och vissa underliggande funktioner till skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet genom jämförelser med barn och vuxna utan funktionsnedsättning. 66 deltagare ingick i gruppen vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar, 39 i barngruppen och 14 i den vuxna referensgruppen. Följande tester/uppgifter utfördes: Test for Reception of Grammar-2, grafomotorisk snabbhet, nonordsrepetition, Rapid Automatized Naming samt Skrivning till bilder. Bildeliciterade skriftliga narrativor undersöktes med avseende på längd, stavning, syntaktisk komplexitet, interpunktion, innehåll och helhetsintryck. Resultaten visade att vuxna inom daglig verksamhet presterade på en lägre nivå än den vuxna referensgruppen. Däremot skiljde sig gruppens resultat oftast inte från barnens, förutom att de gjorde en lägre andel fonologiskt acceptabla stavfel och fick lägre resultat på Nonordsrepetition och Rapid Automatized Naming, vilket skulle kunna tyda på begränsning i fonologisk bearbetningsförmåga. Fonologisk intervention och hjälpmedel som stöttar skrivförmåga föreslås.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2013:264sv
dc.subjectskrivförmåga, intellektuell funktionsnedsättning, kommunikativ funktionsnedsättning, arbetsminne, daglig verksamhetsv
dc.subjectwriting ability, intellectual disability, communicative disability, working memory, daily activity centressv
dc.titleSkrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhetsv
dc.title.alternativeWriting ability in adults with intellectual or communicative disabilities at daily activity centressv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post