Kopp, skål och tallrik - ett skissförslag till en barnservis med taktil prägel
Abstract
Mitt examensarbete har berört skissprocessen kring en kopp, skål och tallrik för barn där
den taktila upplevelsen genom stämpelintryck har utgjort formens visuella dekor. Jag har
arbetat med ett lågmält uttryck inspirerat av Waldorfpedagogik där tanken om sinnenas
känslighet och varsamma mognad har varit central.
Arbetet har fortgått systematiskt med formskisser och stämpelskisser, parallellt med
utforskande av samspelet mellan glasyr och skärv hos det färdiga objektet. Skissarbetet har
bedrivits praktiskt i lera med drejning som formningsmetod.
Det slutliga uttrycket är en servis där skärv och glasyr framhäver varandra i sin enkelhet.
Dekoren består av enkla, organiska former vilka lätt kan associeras till löv, bär eller gryn
och är placerade i rytmiska grupperingar på objekten. Jag har genom mina val av dekor,
skärv, glasyr och form velat stimulera till nyfikenhet och en fingrarnas upptäcktsfärd inom
vardagens estetik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013-10-31Author
Larsson Lendon, Sara
Series/Report no.
KHK Keramikkonst 2013
Language
swe