Show simple item record

dc.contributor.authorElowson, Lisa
dc.date.accessioned2013-11-05T14:21:35Z
dc.date.available2013-11-05T14:21:35Z
dc.date.issued2013-11-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34329
dc.description.abstractSom blivande lärare i spanska har jag intresserat mig för aktiviteterna som används i skriftliga prov för bedömning av den produktiva färdigheten, att skriva. Den nya läroplanen som trädde i kraft 2011 har i högre grad utgått från Europarådet referensramen för språk, GERS. Den språksyn som förespråkas i dessa dokument är den kommunikativa och för att stödja lärandet är det den formativa bedömningen som lyfts fram av Skolverket. Jag har erfarenhet av att läroböcker med tillhörande prov gjorda innan 2011 används på högstadieskolor i Sverige. Syftet med denna uppsats är därför att jämföra aktiviteterna i proven till läroboken Colores 7 (2008) för att bedöma denna färdighet med synen på hur den ska bedömas enligt direktiven från Skolverket och Europarådet. Analysen av proven består av att studera strukturen av aktiviteterna samt målen i lärarhandledningen. Resultatet av studien visar att aktiviteterna i proven till stor del består av ord och grammatik medan aktiviteterna som föreslås av Europarådet och Skolverket har en kommunikativ funktion och kan vara i form av till exempel ett brev. De analyserade aktiviteterna kan däremot ses som användbara inför en kommunikativ aktivitet för att se om eleverna har ordförrådet eller grammatiken som krävs eller om de behöver mer hjälp. På så sätt kan de användas för den formativa bedömningen, men i enighet med direktiven från Skolverket och Europarådet är det även behövligt med aktiviteter med ett kommunikativt syfte för att utveckla den skriftliga förmågan.sv
dc.language.isospasv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsats i spanskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2013-054sv
dc.subjectskriftlig färdighet, bedömning, formativ bedömning, kommunikativ förmågasv
dc.subjectexpresión escrita, evaluación, evaluación formativa, competencia comunicativasv
dc.title¿Nuevo plan de estudio - nuevas actividades para evaluar en la destreza de expresión escrita? Análisis de las pruebas escritas de un manual escolarsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record