Show simple item record

dc.contributor.authorSandberg, Rikard
dc.date.accessioned2013-11-12T15:23:43Z
dc.date.available2013-11-12T15:23:43Z
dc.date.issued2013-11-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34407
dc.description.abstractAtt rekrytera och behålla attraktiv och relevant personal har pekats ut som en stor utmaning för svenska multinationella företag (MNCs) som arbetar i Kina. Samtidigt som Kina har sett en kraftig expansion inom högre utbildning har efterfrågan på medarbetare som har mer avancerade kompetenser ökat. Grupper inom arbetskraften som besitter dessa har enorma karriärmöjligheter. Syftet med den här studien är att undersöka och förklara hur kinesiska dotterbolags kompetensförsörjning påverkas av deras svenska huvudkontors idéer. En kvalitativ, fallstudieinspirerad har använts i studien. Empirin utgörs av åtta semi- strukturerade intervjuer med strategisk HR-personal i fem stora svenska multinationella företag i Shanghai, Kina. Institutionell teori med tonvikt på tolkning och översättning av idéer är en grund i studien. En narrativ analys har använts för att förklara hur filialernas matchning av uppfattningar och handlingar ligger i linje med deras beskrivningar av reella problem med kompetensförsörjning. En trend bland filialerna är deras betoning av en öppen, respektfull och bemyndigande kultur. Tillsammans med en ökad etablering av utbildnings- och utvecklingsprogram hoppas de bidra med ett unikt erbjudande som attraherar talanger. Användningen av detta koncept verkar matcha deras behov av kompetensförsörjning. Dock visar studien att uppmärksamheten och fokus på konceptet även har etablerat en tolkningsram, som utgörs av en slagkraftig berättelse som hindrar deras förmåga att hantera flera mindre problem, som sammantaget har potential att urholka deras kompetensförsörjning. Studien bidrar med kunskap som relaterar till ett institutionellt perspektiv på perceptioner i samspelet mellan organisatoriska aktörer och användning av koncept för att hantera problem i en global kontext. Den understryker rollen som ömsesidig matchning av perceptioner mellan parter spelar för att effektivt utveckla koncept.sv
dc.language.isoengsv
dc.subjectOrganisationskonceptsv
dc.subjectÖversättningsv
dc.subjectOrganiseringsv
dc.subjectNarrativessv
dc.subjectKompetensförsörjningsv
dc.subjectInstitutionell Teorisv
dc.subjectKinasv
dc.subjectMNCssv
dc.titleCompetence Advantage: Lost in Translation A study of how Swedish MNCs ideas influence their Chinese subsidiaries competence supplysv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record