Show simple item record

dc.contributor.authorVikman, Sofia
dc.date.accessioned2013-11-14T13:20:53Z
dc.date.available2013-11-14T13:20:53Z
dc.date.issued2013-11-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34426
dc.description.abstractByggbranschen är en av de mest könssegregerade branscherna på den svenska arbetsmarknaden, vilket innebär att män och kvinnor återfinns inom olika yrkesgrupper och därmed har olika möjligheter och villkor. Prognoser beräknar demografiska förändringar de närmsta femtio åren och ett krympande arbetskraftutbud av individer i arbetsför ålder. Därmed blir det allt viktigare för arbetsgivare att utforma hållbara HR-strategier och en strategi som kan hjälpa dem i den hårda konkurrensen kring en krympande arbetskraft är Employer Branding. Begreppet myntades 1996 av Tim Ambler och Simon Barrow och grundtanken är att marknadsföra företaget som den bästa arbetsplatsen att arbeta på, både mot anställda och arbetssökande. Syftet med uppsatsen är att analysera hur tre företag inom byggindustrin använder sig av Employer Branding, samt hur strategin används för att anställa kvinnor. Genom min studie vill jag också synliggöra den horisontella könssegregering som finns i byggindustrin. Studien grundar sig i tre kvalitativa, semistrukturerade intervjuer (För intervjuguide se bilaga 1.) med personer som arbetar med Employer Branding på några av Sveriges största byggföretag. Intervjuerna transkriberades och delades sedan upp efter teman där de kopplades till tidigare forskning och teoretiska begrepp. Studien fann att de tre företagen har ett enormt studentfokus genom sina Employer Branding- strategier och anställer främst kvinnor med högskole- och universitetsutbildning. Unga flickor väljer i tidig ålder bort gymnasieutbildningar inom bygg och de som väljer byggbranschen nischar sig först under sina högre studier. Slutsatsen är att Employer Branding idag är en strategi som av byggföretagen användes för tjänstemän och yrkesarbetare med specialistkompetens och högre eftergymnasial utbildning. Branschen behöver anställda fler kvinnor, dels av jämställdhetsskäl, för att män och kvinnor skall ha lika möjligheter på arbetsmarknaden, att fritt kunna välja yrke efter intressen och begåvning. Dels visar också forskningen tydligt att könsbalanserade organisationer är mer lönsamma då rätt kompetens hamnar på rätt plats.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectEmployer Brandingsv
dc.subjectArbetsgivarvarumärkesv
dc.subjectByggindustrinsv
dc.subjectKönssegregeringsv
dc.subjectGenussv
dc.subjectSverigesv
dc.titleEmployer Branding i byggindustrin - En studie av tre svenska företag ur ett genusperspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record