dc.contributor.author | Vikman, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2013-11-14T13:20:53Z | |
dc.date.available | 2013-11-14T13:20:53Z | |
dc.date.issued | 2013-11-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/34426 | |
dc.description.abstract | Byggbranschen är en av de mest könssegregerade branscherna på den svenska arbetsmarknaden, vilket
innebär att män och kvinnor återfinns inom olika yrkesgrupper och därmed har olika möjligheter och
villkor. Prognoser beräknar demografiska förändringar de närmsta femtio åren och ett krympande
arbetskraftutbud av individer i arbetsför ålder. Därmed blir det allt viktigare för arbetsgivare
att utforma hållbara HR-strategier och en strategi som kan hjälpa dem i den hårda konkurrensen
kring en krympande arbetskraft är Employer Branding. Begreppet myntades 1996 av Tim Ambler och
Simon Barrow och grundtanken är att marknadsföra företaget som den bästa arbetsplatsen att arbeta
på, både mot anställda och arbetssökande.
Syftet med uppsatsen är att analysera hur tre företag inom byggindustrin använder sig av Employer
Branding, samt hur strategin används för att anställa kvinnor. Genom min studie vill jag också
synliggöra den horisontella könssegregering som finns i byggindustrin. Studien grundar sig i tre
kvalitativa, semistrukturerade intervjuer (För intervjuguide se bilaga 1.) med personer som arbetar
med Employer Branding på några av Sveriges största byggföretag. Intervjuerna transkriberades och
delades sedan upp efter teman där de kopplades till tidigare forskning och teoretiska begrepp.
Studien fann att de tre företagen har ett enormt studentfokus genom sina Employer Branding-
strategier och anställer främst kvinnor med högskole- och universitetsutbildning. Unga flickor
väljer i tidig ålder bort gymnasieutbildningar inom bygg och de som väljer byggbranschen nischar
sig först under sina högre studier.
Slutsatsen är att Employer Branding idag är en strategi som av byggföretagen användes för
tjänstemän och yrkesarbetare med specialistkompetens och högre eftergymnasial utbildning. Branschen
behöver anställda fler kvinnor, dels av jämställdhetsskäl, för att män och kvinnor skall ha lika
möjligheter på arbetsmarknaden, att fritt kunna välja yrke efter intressen och begåvning. Dels
visar också forskningen tydligt att könsbalanserade organisationer är mer lönsamma då rätt
kompetens hamnar på rätt plats. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Employer Branding | sv |
dc.subject | Arbetsgivarvarumärke | sv |
dc.subject | Byggindustrin | sv |
dc.subject | Könssegregering | sv |
dc.subject | Genus | sv |
dc.subject | Sverige | sv |
dc.title | Employer Branding i byggindustrin - En studie av tre svenska företag ur ett genusperspektiv | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |