Man måste ha tur - föräldrars erfarenheter när deras barn med diabetes vistas i skolan
You need luck - parents experiences having a child with diabetes at school
Abstract
Inledning: Föräldrar till barn med diabetes typ 1 utför en avancerad egenvård för att
skapa förutsättningar för att deras barn ska få ett normalt liv och minska risken för
följdsjukdomar. En bristfälligt skött egenvård innebär risker både på kort och lång sikt
samt påverkar skolarbetet. Under skoltid har skolan ansvar för att egenvården fungerar
och att barnet får det stöd det behöver. I den begränsade forskning som gjorts gällande
föräldrars erfarenheter när deras barn vistas i skolmiljö framkommer att föräldrar då
kan känna oro och att skolpersonalen inte alltid har förståelse och kunskap om
diabetessjukdomen. I skolsköterskans arbete ingår att ge stöd till elever och
vårdnadshavare i syfte att främja hälsa. För detta behöver skolsköterskan kunskap och
förståelse inte bara för barnets utan även för föräldrarnas situation.
Syfte: Syftet med studien är att beskriva föräldrars erfarenheter när deras barn med
diabetes vistas i skolan.
Metod: En kvalitativ metod användes och för att pröva forskningsplanen genomfördes
en pilotstudie. I denna intervjuades fyra föräldrar till barn med diabetes typ 1 i
skolålder. Vid intervjuerna användes semistrukturerade öppna frågor och innehållet
analyserades enligt kvalitativ innehållsanalys.
Resultat: Utifrån analysen framkom två huvudkategorier, Man måste hela tiden ge
och Man måste ha tur. För att föräldrarna skulle känna sig trygga med att lämna sitt
barn till skolan upplevde de att stort engagemang krävdes av dem för att utbilda
skolpersonal. Det fanns en oro för att något skulle hända deras barn under skoltid och
därför såg de till att ständigt vara nåbara. Föräldrarna upplevde att de haft tur när de
mötte engagemang och ansvarstagande från skolpersonal.
Diskussion: Skolsköterskans hälsofrämjande arbete utgår från en helhetssyn på
individen och utifrån detta är det betydelsefullt med förståelse för hur föräldrar
upplever sin situation när de har ett barn med diabetes typ 1 i skolan. Författarna
menar att både barn med diabetes typ 1 och deras föräldrar kan vara i behov av extra
uppmärksamhet och stöd från skolsköterskan. Föräldrarnas oro och upplevelse av att
deras engagemang krävdes visar betydelsen av en fullskalig studie.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-11-26Author
Kihlén, Maria
Persson, Ulrika
Keywords
diabetes type 1
parents´experiences
children
school
Language
swe