Show simple item record

dc.contributor.authorHovden, Agnes
dc.contributor.authorSvedberg, Kristin
dc.date.accessioned2013-12-02T14:12:04Z
dc.date.available2013-12-02T14:12:04Z
dc.date.issued2013-12-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34566
dc.description.abstractSyfte: Att belysa patienters behov av information postoperativt. Bakgrund: Flera hundra tusen operationer genomförs varje år i Sverige på patienter som läggs in på sjukhus. Många av dessa patienter är stressade och oroliga och behöver få information för att minska deras oro. En av kärnkompetenserna för sjuksköterskor är att kunna ge information. Metod: Kunskap om vikten av patientinformation införskaffades genom vetenskapliga artiklar. Det här examensarbetet är en litteraturöversikt som har baserats på tio vetenskapliga artiklar publicerade 1999-2012. Resultat: Information måste vara individanpassad för att kunna möta patienternas behov och ges vid ett väl valt tillfälle för att patienten ska kunna ta den till sig och komma ihåg den. Patienter vill ha både skriftlig och muntlig information samt att personalen upprepar informationen. Diskussion: Patienter som känner sig välinformerade är mer nöjda med sin vårdtid. Att kunna förstå patientens behov av information är därför en betydelsefull kunskap för sjuksköterskan. För att patienten ska kunna känna sig trygg under sin vårdtid måste informationen vara individanpassad så att patienten kan förstå och ta den till sig.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectpatient, behov, information, postoperativt, vårdpersonalsv
dc.titlePatientens behov av information postoperativtsv
dc.title.alternativePatients´ need for information postoperativesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record