Demokratiska värden som varumärke. En studie om "Göteborg 2021".
Abstract
Alltfler kommuner har börjat tänka och arbeta som om det vore en produkt med konkurrens. Detta innebär att många städer idag också vill marknadsföra sig. Det kräver att staden blir ett varumärke. Att lyckas med utmaningen att kombinera varumärkesarbete med demokratiska värden är en problematisk uppgift som städer ställs inför när de vill göra staden till ett varumärke. Den här uppsatsen har som syfte att undersöka hur demokratiska värden tillvaratas i varumärkesarbetet med det så kallade ”Göteborg 2021”, firandet av Göteborgs 400-årsjubileum. Att arbetet med Göteborg 2021 är en pågående process när den här undersökningen utförs, våren 2013, är viktigt att påpeka. I det för uppsatsen, utvalda och granskade, arbetsmaterialet förefaller det som att Göteborgs stad så här långt har lyckats med att förena demokratiska värden som en del av varumärket Göteborg 2021. Demokratiska värden är Göteborg 2021s varumärke.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-12-12Author
Arosilta, Malin
Keywords
Göteborgs stad, Göteborg 2021, City branding, varumärke, strategisk kommunikation, demokratiska värden, medborgardialog, Göteborg & Co., ”Word of mouth”, sociala medier
Language
swe