• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Felaktiga förväntningar. En studie av Arbetsförmedlingens kommunikation mot ungdomar

Abstract
Arbetsförmedlingen, en av Sveriges största myndigheter, åtnjuter alltjämt ett väldigt lågt förtroende bland landets medborgare. Tidigare forskning visar att det förekommer att framförallt ungdomar tänker sig att Arbetsförmedlingen hjälper arbetslösa genom konkreta jobbförslag och arbetsförmedlande verksamhet. Tvärtemot visar utredningar att väldigt lite tid läggs på denna typ av handläggning. Dessa förhållanden riskerar att leda till besvikelse och frustration hos nyinskrivna ungdomar, och kan vara en bidragande faktor till det bristande förtroendet. Glappet mellan vad ungdomar föreställer sig att Arbetsförmedlingen gör och vad verksamheten i praktiken går ut på, utgör den centrala problematik som i denna uppsats refereras till som felaktiga förväntningar. Uppsatsarbetet strävar efter att åskådliggöra den grad av medvetenhet man på Arbetsförmedlingen besitter i relation till dessa felaktiga förväntningar, samt utvärdera det kommunikationsarbete som kan relateras till problematiken. Det skulle visa sig att nyckelpersonal på bland annat Arbetsförmedlingens kommunikationsavdelning var väl bekant med problemet, men ändå gjordes inga övergripande insatser för att motarbeta detta. En textanalys av broschyren Jobbguide för unga pekar på ett närmast kontraproduktivt förhållningssätt till ungdomars felaktiga förväntningar, och moderna beteendepsykologiska och marknadsföringsrelaterade teorier försöker förklara några av de organisationsidentitetsproblem myndigheten brottas med i dagsläget.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/34660
Collections
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
View/Open
gupea_2077_34660_1.pdf (429.5Kb)
Date
2013-12-12
Author
Jansson, Daniel Alexander
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV