Leverantörsval vid inköp från Kina - En kvalitativ studie om svenska mikroföretag och deras resonemang kring kvalitet i leverantörsval samt hur detta påverkar inköpsprocessen
Abstract
Globaliseringen har lett till en allt mer fragmenterad värdekedja och företag söker sig till
länder med låga kostnadsstrukturer för att stärka sin konkurrensförmåga på marknaden.
Rapporter visar att handeln med Kina ökar och att landet idag är Sveriges största
samarbetspartner i Asien. Det som framförallt lockar företag till att göra sina inköp i Kina är
de låga priserna samt landets stora produktionskapacitet. För att lyckas med sina affärer i Öst
finns det en rad olika hinder som det svenska företaget måste övervinna, däribland det långa
geografiska avståndet som resulterar i långa ledtider samt svårigheter med kommunikation
och kulturskillnader.
Uppsatsens syfte är att studera hur svenska små- och medelstora företag förhåller sig till
kvalitet då de väljer leverantör i Kina och hur detta val påverkar inköpsprocessen. En
huvudfrågeställning har identifierats enligt följande: Hur resonerar företagen kring kvalitet
vid val av leverantör och hur påverkar detta inköpsprocessen? För att besvara denna
frågeställning har en studie av tre svenska SMF-företag genomförts. Studien har varit av
kvalitativ karaktär och djupintervjuer har genomförts inom området. Vidare har ett deduktivt
angreppssätt tagits och referensramen grundar sig på vedertagna teorier kring
inköpsprocessen, Quality Management och leverantörsval.
De slutsatser som identifierats är att företagen anser att priset är en av de viktigaste aspekterna
vid val av leverantör men att en avvägning måste göras i förhållande till kvalitet i form av
relationen till leverantörer, produktens egenskaper och tillförlitligheten i leveranser. Valet av
leverantör är centralt i inköpsprocessen och en långvarig god relation kan spara både tid och
pengar, företagen kan istället fokusera på sin kärnverksamhet och därigenom öka sin
konkurrenskraft. Vid ett genomarbetat leverantörsval ökar kvaliteten i processen och
företagen kan fokusera på de aktiviteter som tillför kunden värde.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-12-12Author
Albrektsson, Carolina
Olsson, Johanna
Keywords
SMF-företag, Inköpsprocess, Leverantörsval, Quality Management, Kvalitet
Series/Report no.
Logistik
12/13:17
Language
swe