• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Leverantörsval vid inköp från Kina - En kvalitativ studie om svenska mikroföretag och deras resonemang kring kvalitet i leverantörsval samt hur detta påverkar inköpsprocessen

Abstract
Globaliseringen har lett till en allt mer fragmenterad värdekedja och företag söker sig till länder med låga kostnadsstrukturer för att stärka sin konkurrensförmåga på marknaden. Rapporter visar att handeln med Kina ökar och att landet idag är Sveriges största samarbetspartner i Asien. Det som framförallt lockar företag till att göra sina inköp i Kina är de låga priserna samt landets stora produktionskapacitet. För att lyckas med sina affärer i Öst finns det en rad olika hinder som det svenska företaget måste övervinna, däribland det långa geografiska avståndet som resulterar i långa ledtider samt svårigheter med kommunikation och kulturskillnader. Uppsatsens syfte är att studera hur svenska små- och medelstora företag förhåller sig till kvalitet då de väljer leverantör i Kina och hur detta val påverkar inköpsprocessen. En huvudfrågeställning har identifierats enligt följande: Hur resonerar företagen kring kvalitet vid val av leverantör och hur påverkar detta inköpsprocessen? För att besvara denna frågeställning har en studie av tre svenska SMF-företag genomförts. Studien har varit av kvalitativ karaktär och djupintervjuer har genomförts inom området. Vidare har ett deduktivt angreppssätt tagits och referensramen grundar sig på vedertagna teorier kring inköpsprocessen, Quality Management och leverantörsval. De slutsatser som identifierats är att företagen anser att priset är en av de viktigaste aspekterna vid val av leverantör men att en avvägning måste göras i förhållande till kvalitet i form av relationen till leverantörer, produktens egenskaper och tillförlitligheten i leveranser. Valet av leverantör är centralt i inköpsprocessen och en långvarig god relation kan spara både tid och pengar, företagen kan istället fokusera på sin kärnverksamhet och därigenom öka sin konkurrenskraft. Vid ett genomarbetat leverantörsval ökar kvaliteten i processen och företagen kan fokusera på de aktiviteter som tillför kunden värde.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/34676
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_34676_1.pdf (632.6Kb)
Date
2013-12-12
Author
Albrektsson, Carolina
Olsson, Johanna
Keywords
SMF-företag, Inköpsprocess, Leverantörsval, Quality Management, Kvalitet
Series/Report no.
Logistik
12/13:17
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV