Show simple item record

dc.contributor.authorJarnhamn, Maria
dc.date.accessioned2014-01-13T13:50:39Z
dc.date.available2014-01-13T13:50:39Z
dc.date.issued2014-01-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34801
dc.description.abstractStudiens syfte är att analysera hur Hemtex strategier har utvecklats mellan 2002 och 2011 före, under och efter börsintroduktionen, samt att undersöka om det finns ett samband mellan företagets lönsamhet och den strategiska utvecklingen. I grunden finns, enligt Hemtex tillförordnade (numera ordinarie) VD Peder Larsson, en bra strategi som inte har ändrats så mycket under perioden. Samtidigt har marknaden och intresset för heminredning mestadels varit stort. Trots goda förutsättningar har Hemtex, framförallt efter börsintroduktionen, haft svårt att bedriva en lönsam verksamhet. Studien ger inte bara inblick i Hemtex situation utan utgör också ett exempel på att en marknadsledande position inte automatiskt är lönsam. Analysen behandlar perioderna före, under och efter börsintroduktionen för att tydligt belysa de skillnader som uppstått i företagets strategiska utveckling och tillväxt under perioderna. Som bas har Hemtex årsredovisningar utgjort den empiriska kärnan, dock har inte dessa alltid kunnat förklara varför vissa strategiska val har gjorts och förtydligande av detta fick jag genom en intervju med Larsson (2012). Sammanfattningsvis har strategin inte ändrats särskilt mycket men den har antagit olika former. Det är taktiska och kortsiktiga avvikelser som varit förödande för bolaget och som gjort att strategin inte alltid har följts. Avvikelser kan stundtals vara nödvändiga, men när de blir flera och börjar spreta åt olika håll skapas en obalanserad och osäker organisation som lätt sätts ur kurs. Strategin har också varit bidragande till lönsamheten under delar av perioden men det är också uppenbart att den stundtals inte har varit det. Perioden avslutas 2011 då Peder Larsson blivit tillförordnad VD i syfte att få bolaget på fötter igen. Sättet att göra det på har gått ut på att åter knyta bolaget till den strategiska kärnan.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement & Organisationsv
dc.relation.ispartofseries13:53sv
dc.subjectStrategisv
dc.subjectImplementeringsv
dc.subjectStrategisk utvecklingsv
dc.subjectStrategins inverkan på lönsamhetensv
dc.titleHemtex strategiska utveckling 2002-2011 - före och efter börsintroduktionensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record