Hemtex strategiska utveckling 2002-2011 - före och efter börsintroduktionen
Abstract
Studiens syfte är att analysera hur Hemtex strategier har utvecklats mellan 2002 och 2011
före, under och efter börsintroduktionen, samt att undersöka om det finns ett samband mellan
företagets lönsamhet och den strategiska utvecklingen. I grunden finns, enligt Hemtex
tillförordnade (numera ordinarie) VD Peder Larsson, en bra strategi som inte har ändrats så
mycket under perioden. Samtidigt har marknaden och intresset för heminredning mestadels varit stort. Trots goda förutsättningar har Hemtex, framförallt efter börsintroduktionen, haft svårt att bedriva en lönsam verksamhet. Studien ger inte bara inblick i Hemtex situation utan utgör också ett exempel på att en marknadsledande position inte automatiskt är lönsam.
Analysen behandlar perioderna före, under och efter börsintroduktionen för att tydligt belysa
de skillnader som uppstått i företagets strategiska utveckling och tillväxt under perioderna.
Som bas har Hemtex årsredovisningar utgjort den empiriska kärnan, dock har inte dessa alltid
kunnat förklara varför vissa strategiska val har gjorts och förtydligande av detta fick jag
genom en intervju med Larsson (2012). Sammanfattningsvis har strategin inte ändrats särskilt mycket men den har antagit olika former. Det är taktiska och kortsiktiga avvikelser som varit förödande för bolaget och som gjort att strategin inte alltid har följts. Avvikelser kan
stundtals vara nödvändiga, men när de blir flera och börjar spreta åt olika håll skapas en
obalanserad och osäker organisation som lätt sätts ur kurs. Strategin har också varit
bidragande till lönsamheten under delar av perioden men det är också uppenbart att den
stundtals inte har varit det. Perioden avslutas 2011 då Peder Larsson blivit tillförordnad VD i
syfte att få bolaget på fötter igen. Sättet att göra det på har gått ut på att åter knyta bolaget till den strategiska kärnan.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-01-13Author
Jarnhamn, Maria
Keywords
Strategi
Implementering
Strategisk utveckling
Strategins inverkan på lönsamheten
Series/Report no.
Management & Organisation
13:53
Language
swe