• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rådgivande samtal utifrån sjuksköterskans perspektiv. Att motivera personer som har diabetes typ 2 till att förändra ohälsosamma levnadsvanor

Counselling from the nurse's perspective. To motivate persons with type 2 diabetes to change their unhealthy lifestyle

Abstract
Bakgrund: Diabetes typ 2 ökar i Sverige och kan ses som ett av våra stora folkhälsoproblem idag. Den främsta behandlingen är förändrade levnadsvanor. Att som sjuksköterska arbeta personcentrerat innebär att respektera och bekräfta individens upplevelse och subjektiva tolkning av hälsa samt främja hälsa i betydelsen som den specifika individen avser. Empowerment kan sägas vara hjälp till självhjälp, att skapa förutsättningar för att individen ska kunna ta den makt hen är berättigad till. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att söka evidensbaserad kunskap om sjuksköterskors rådgivande samtal om ohälsosamma levnadsvanor med personer som har diabetes typ 2 för att beskriva hur sjuksköterskan gör i praktiken vid patientsamtal och i den mån materialet tillåter applicera de av Socialstyrelsen rekommenderade beteendeförändringsmodeller på hur ett rådgivande samtal i praktiken ser ut. Metod: Den här uppsatsen har inspirerats av metasyntes och följer Fribergs modell för att skapa evidensbaserad kunskap genom att sammanställa, analysera och tolka kvalitativa forskningsresultat. Resultat: Teman i materialet är: sjuksköterskan ger generell information, problemidentifiering, patienten visar motstånd, öka beredskapen för beteendeförändring och utforma förändringsplan, samt känsliga ämnen. Forskning visar att sjuksköterskans strategier vid rådgivande samtal kunde se ut på en mängd olika vis: rekommenderande, tillåtande, övertalande och stöttande. Den stöttande rådgivningsstilen framstod som den bästa i förhållande till ett personcentrerat förhållningssätt. De av Socialstyrelsen rekommenderade beteendeförändringsmodellerna fanns inte så väl representerade i studierna. Diskussion: Det är problematiskt att sjuksköterskorna i hög utsträckning drev sin egen agenda vid rådgivande samtal. I studierna framkom många gånger att det saknades en förståelse för och en flexibilitet inför att patienter är olika. Personcentrerad vård innebär att respektera patientens upplevelse av levnadsvanan och om hen anser att det inte är ett problem så är det inte sjuksköterskans uppgift att arbeta mot en förändring.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/34870
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_34870_4.pdf (642.1Kb)
Date
2014-01-21
Author
Ljunggren, Anna
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV